Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Byelfven
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1861
  Varv Motala Werkstads Bolag, Motala
  Varvsnummer 92
  Registernr -
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 30,13 meter -
  Största bredd 6,23 meter -
  Djupgående 1,78 meter -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 120 hk, 88 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1861-05-21 Levererad av Motala Werkstads Bolag som Byelfven till Arvika Lastångfartygsbolag, Arvika. Under byggnationen bestäms först att fartygets namn ska vara "Hertigen af Wermland" men det ändras senare.
  1861-06-02 Insatt i trafik på traden Göteborg - Vänersborg - Åmäl - Säffle - Arvika - Sulvik.
  1862-04 Ombyggd vid Lindholmens Varv, Göteborg med fyra flyttbara hytter på däck med totalt åtta sängplatser.
  1872-03 Såld till J Stolt, Kristiania (Oslo), Norge för 28.000 rdr och omdöpt till Finn.
Tillbaka till Arvika Lastångfartygsbolag
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.