Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Carl XII
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1869
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 197
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg Magnus Stenbock
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 17,81 meter -
  Största bredd 3,84 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Lindholmen ångmaskin 1 x Stavsjö ångmaskin
  Effekt 32 hk, 23 kW 30 hk, 22 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 94 passagerare -
  Historik
  1869-04 Levererad av Lindholmens Varv som Carl XII till Pihl & Pihl, Stockholm.
  1869-05-01 Insatt i trafik på traden Karl XII:s torg - Alkärret.
  1877 Ägs nu av Ångslupsbolaget Nya Föreningen, Stockholm.
  1879 Övertagen av Stockholms Ångslups AB, Stockholm och omdöpt till Jarl.
  1905 Ombyggd.
  1919-08-08 Såld till AB Waxholms Skeppsvarv & Motorverkstäder, Vaxholm och omdöpt till Vaxholmsvarvet II.
  1925 Såld till kapten Herman Sedin, Norrköping och omdöpt till Fram. Trafik på Motala Ström, traden Norrköping - Grymtön.
  1928 Ny huvudmaskin från Stavsjö Mekaniska Verkstad, Stavjön, 30 hk, 22 kW, installeras.
  1942 Såld till Yngve Johansson, Kisa. Bogsering av pråmarna Iris och Age 4 på Kinda kanal.
  1949 Skrotad.
Tillbaka till Ångslupsbolaget Nya Föreningen
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1736 fartyg, 1004 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Sunnan
Blidösundsbolaget AB

m/s Sunnan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes vid Marimatic AB i Östhammar 1968 för Waxholms Ångfartygs AB där hon sätts i trafik i Stockholms skärgård. Säljs 1993 till Motena AB och döps om till Saltarö. 2017 säljs fartyget till Blidösundsbolaget AB. Sedan 2018 gör hon god tjänst på traden Klara Mälarstrand – Tappström för SL under vår och höst. Sommartid trafikeras Nordsydlinjen. 2024 genomgick hon en ombyggnad av övre däck för att möjliggöra ordentliga besättningshytter.