Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Carl
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1860
  Varv Hamburg, Tyskland
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material -
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa - -
  Största bredd - -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri - -
  Effekt 7 hk -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1860 Levererad av ett varv i Hamburg som Carl till konsul Carl Hasselqvist och fabrikör Carl Sundberg, Kalmar.
  1860-10-15 Premiärtur på traden Kalmar - Mönsterås - Borgholm.
  1861-06-13 Sista turen i Kalmarsund.
  1861-06-19 Såld till handlare Möller, Karlskrona.
  1861-06-22 Premiärtur i Karlskrona. Trafikerar bland annat Ronneby, Vämö och Lyckeby.
  1862 Såld till Ångslups AB i Carlskrona, Karlskrona.
  1868 Ångslups AB i Carlskrona ombildas till Nya Ångslups AB i Carlskrona.
  1875-01-16 Såld till C.J. Börgesson och F.O. Holmström, Karlskrona.
  1888 Skrotad?
Tillbaka till Ångslups AB i Carlskrona
Tillbaka till Nya Ångslups AB i Carlskrona
Tillbaka till C.J. Börgesson och F.O. Holmström
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1695 fartyg, 972 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.