Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Eleonora
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1864
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 140
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material -
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 13,85 meter -
  Största bredd 3,11 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Lindholmen ångmaskin 1 x Svenska Maskinverken
  Effekt 16 hk, 12 kW 80 hk, 59 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 60 passagerare -
  Historik
  1864 Levererad av Lindholmens Varv som Eleonora till Ladugårdslands Ångslupsbolag, Stockholm.
  1866 Såld till Ångslupsbolaget Union, Stockholm.
  1867 Ångslupsbolaget Union går upp i Stockholms Ångslups AB, Stockholm som övertar fartyget.
  1899 Såld till John och Leonard Wahlund, Saltsjöbaden och omdöpt till Stormcock. Trafik på traden Saltsjöbaden - Älgö - Tyresö.
  1905 Ombyggd vid Ekensbergs Varv i Stockholm. Förlängs och breddad.
  1914 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm och omdöpt till Stormsvalan. Fortsatt trafik på traden Saltsjöbaden - Älgö - Tyresö.
  1918 Såld till CJ Bäckman i Stockholm.
  1919 Såld till Kalix Ångslups AB, Kalix och omdöpt till Laxen.
  1928 Såld till Herman Dysholm, Seskarö.
  1930 Motoriserad med en Penta diesel, 25 hk.
  1948 Såld till J A Valtari, Haparanda. Ombyggd till bogerbåt och omdöpt till Bravo.
  1951 Såld till Bure AB, Bureå och omdöpt till Bure I.
  1956 Såld till Svenska Muddringsbolaget, Stockholm.
  1962 Såld till AB Topasen, Stockholm efter att Svenska Muddringsbolaget gått i konkurs.
  1963 Såld till AB Skånska Cementgjuteriet, Stockholm och omdöpt till Bure. Skrotad samma år.
Tillbaka till Ladugårdslands Ångslupsbolag
Tillbaka till Ångslupsbolaget Union
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Kalix Ångslups AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 969 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.