Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Eric Dahlberg
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1853
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Hjulångare
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 26,42 meter -
  Största bredd 3,86 meter -
  Djupgående 1,48 meter -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin -
  Effekt 35 hk, 26 kW -
  Toppfart 8 knop -
  Kapacitet 145 passagerare -
  Historik
  1853-05 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Eric Dahlberg till Eric Dahlbergs Bolag, Stockholm. Trafik på traden Stockholm - Södertälje.
  1855 Uthyrd för trafik på traden Stockholm - Norrtälje.
  1857 Såld på auktion till nybildade Ekolsunds Ångfartygsbolag och omdöpt till Ekolsund. Trafik på traden Stockholm - Kalmarsand - Ekolsund.
  1862 Såld till S Dunér och omdöpt till Adèle. Trafik på traden Stockholm - Enköping.
  1863 Såld till Djurgårds Ångbåts AB, Stockholm och omdöpt till Waxholm.
  1869 Djurgårds Ångbåts AB ombildas till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm.
  1871-05 Såld till Ströms Bruk, Hälsingland och omdöpt till Gnarp. Används som bogserbåt.
  1876 Såld till Hudiksvall och omdöpt till Idog. Trafik på traden Sundsvall - Enånger - Hudiksvall.
  1876-07-15 Överförd till Ångfartygs AB Idog, Enånger. Trafik på traden Hudiksvall - Söderhamn.
  1880-05-28 Utbjuds på konkursauktion. Ingen köpare.
  1880-06-26 Utbjuds åter på konkursauktion.
Tillbaka till Ekolsunds Ångfartygsbolag
Tillbaka till Djurgårds Ångbåts AB
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 969 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.