Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Express
Express
Express
Foto: Vykort
  Fartygsfakta    
  Byggd 1912
  Varv Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg
  Varvsnummer 159
  Registernr 5319
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JSQG
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 23,32 meter 23,32 meter
  Största bredd 5,21 meter 5,21 meter
  Djupgående 2,41 meter 2,41 meter
  Brt/Nrt 100/54 67/9
  Maskineri 1 x Eriksberg ångmaskin 1 x Eriksberg ångmaskin
  Effekt 181 hk, 133 kW 181 hk, 133 kW
  Toppfart 13 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1912-04-27 Levererad av Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB som Express till Noraströms Nya Ångbåts AB, Noraström. Trafik på traden Lugnvik - Nora - Härnösand.
  1916 Såld till Ramviks Sågverks AB, Ramvik för 107.500 kr. Ombyggd till bogserbåt vid Hernösands Mekaniska Verkstad & Warf AB, Härnösand. Timmerdragare längs kusten.
  1920-09-08 Grundstöter och sjunker utanför Vågön i Örnsköldsviks skärgård. Bärgas och repareras. Reparationskostad 45.186 kr.
  1921-12-19 Ramviks Sågverks AB köps av Svanö AB, Ramvik som också övertar fartyget.
  1931 Såld till Ångermanälfvens Flottningsförening, Nyland för 35.000 kr och omdöpt till Sandslån I.
  1939-09-06 Rekvirerad av Hemsö Kustartilleriförsvar och byggs om till hjälpvedettbåt vid Mohögs Mekaniska Verkstad, Gustafsvik. Bland annat utrustas fartyget med en 37 mm kanon.
  1939-10-04 Ombyggnaden klar och omdöpt till HVB 124.
  1946-02-22 Återlämnad till Ångermanälfvens Flottningsförening.
  1947-11-10 Såld till Erik Algot Carlsson, Älandsbro för 75.000 kr och inofficiellt döpt till "Express".
  1962-06-21 Såld till Axel Rune Högström, Sundsvall för 8.500 kr.
  1969 Omdöpt till Express.
  1970-06-04 Såld till Gunnar Ljung, Stockholm för 1.600 kr.
  1975-09 Skrotas vid kajen i Värtahamnen.
Tillbaka till Noraströms Nya Ångbåts AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1697 fartyg, 973 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.