Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Eystrasalt
Eystrasalt i Oxelösund
Eystrasalt i Oxelösund
Foto: Gunnar Nielsen
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1937
  Varv AB Holms Skeppsvarv, Helsingborg
  Varvsnummer -
  Registernr 13027
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal SEPK
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisningen
  Längd öa 20,42 meter 21,23 meter
  Största bredd 5,98 meter 5,98 meter
  Djupgående 2,60 meter -
  Brt/Nrt 72/40 67/15
  Maskineri - 1 x Volovo Penta TAMD 120A
  Effekt 60 hk, 44 kW 300 hk, 220 kW
  Toppfart - 9 knop
  Kapacitet - 50 passagerare
  Historik
  1937-06-21 Levererad av AB Holms Skeppsvarv som Eystrasalt till Kungliga Lantbruksstyrelsen, Stockholm. Fiskeriundersökningsfartyg.
  1948 Överförd till Kungliga Fiskeristyrelsen, Stockholm.
  1982 Såld via FFV Allmateriel till HB Rais Fiske & Skärgårdsturer, Västervik. Trafik i Tjust skärgård.
  1986 Såld till Olof Gunnar Lindström, Firma Oxelösunds Skärgårdstrafik, Oxelösund för 625.000 SEK. Trafik i Södermanlands skärgård.
  1990 Såld till Hennix Individ- & Grupputveckling AB, Luleå för 875.000 SEK. Trafik i Luleå skärgård.
  1995 Såld till Pulsva Båt AB, Luleå.
  1998 Ny hemort Åhus.
  2004-04-30 Vid färd från Åhus mot Skillinge varv för reparationsarbeten börjar fartyget ta in vatten. Rescue Britt från SSRS Yngsjö och Rescue Gad Rausing från SSRS Skillinge samt lotsbåten Tjb 741 kommer till platsen och börjar länspumpa. Det går dock inte att rädda fartyget som sjunker kl. 12.30 till 16,5 meters djup utanför Maglehem, norr om Kivik. De tre personerna ombord räddas över till en av räddningsbåtarna.
Tillbaka till HB Rais Fiske & Skärgårdsturer
Tillbaka till Hennix Individ- & Grupputveckling AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1697 fartyg, 973 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.