Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 61/263
Glewitz vid Stahlbrode färjeläge, Stralsund, Tyskland 2005-07-29
Glewitz vid Stahlbrode färjeläge, Stralsund, Tyskland 2005-07-29
Foto: Patrik Nylin
  Fartygsfakta    
  Byggd 1965
  Varv Uddevallavarvet AB, Uddevalla
  Varvsnummer -
  Registernr 10975
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SJDC
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 54,02 meter 58,30 meter
  Största bredd 11,72 meter 12,20 meter
  Djupgående 2,50 meter 0,85 meter
  Brt/Nrt 323/177 -
  Maskineri 3 x Scvania-Vabis D11 R81 -
  Effekt 450 hk, 330 kW 450 hk, 330 kW
  Toppfart - 7 knop
  Kapacitet 250 passagerare 300 passagerare
   48 personbilar 45 personbilar
  Historik
  1965 Levererad av Uddevallavarvet AB som Färja 61/263 till Vägförvaltningen i Stockholms län, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik på leden Vaxholm - Rindö, Stockholm.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1971 Flyttas till leden Furusund - Yxlan, Stockholm som reservfärja.
  1978 Flyttas till leden Nysättra - Vätö, Norrtälje.
  1988 Omdöpt till Elin.
  1992 Överförd till Vägverket Produktion Öst, Vaxholm.
  1993-12-14 Såld till Weiße Flotte GmbH, Stralsund, Tyskland och omdöpt till Glewitz. Trafik på leden Stahlbrode - Glewitz (Rügen), Nordtyskland.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1736 fartyg, 1004 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Sunnan
Blidösundsbolaget AB

m/s Sunnan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes vid Marimatic AB i Östhammar 1968 för Waxholms Ångfartygs AB där hon sätts i trafik i Stockholms skärgård. Säljs 1993 till Motena AB och döps om till Saltarö. 2017 säljs fartyget till Blidösundsbolaget AB. Sedan 2018 gör hon god tjänst på traden Klara Mälarstrand – Tappström för SL under vår och höst. Sommartid trafikeras Nordsydlinjen. 2024 genomgick hon en ombyggnad av övre däck för att möjliggöra ordentliga besättningshytter.