Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 61/316
Ada vid Gyltholmarna, Grötö 2023-10-15
Ada vid Gyltholmarna, Grötö 2023-10-15
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1980
  Varv Fartygsentreprenader AB (FEAB), Göteborg
  Varvsnummer 146
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer 7932018
  Signal SFHA
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 88,70 meter 91,00 meter
  Största bredd 15,00 meter 15,00 meter
  Djupgående 4,30 meter 4,30 meter
  Brt/Nrt 773/- 773/-
  Maskineri 4 x Scania DSI 14 02 M03 4 x Scania DI 16
  Effekt 1.480 hk, 1.088 kW 1.980 hk, 1.455 kW
  Toppfart - 11 knop
  Kapacitet - 397 passagerare
   - 75 personbilar
  Historik
  1980-11-07 Levererad av Fartygsentreprenader AB som Färja 61/316 till Statens Vägverk, Stockholm. Trafik på leden Lilla Varholmen - Hönö.
  1992 Överförd till Vägverket Produktion Väst, Göteborg och omdöpt till Ada.
  1996-01-01 Överförd på Vägverket Färjerederiet, Vaxholm.
  199? Ny huvudmaskiner, av fabrikat Scania DSI 14 40 M20, 1.464 hk, 1.076 kW, installeras.
  1997 Ombyggd. Ny styrhytt.
  2005-12 Ny huvudmaskiner, av fabrikat Scania DI 16, 1.980 hk, 1.455 kW, installeras vid Djupviks varv AB, Tjörn.
  2010-04-01 Överförd till Trafikverket Färjerederiet när Vägverket slås ihop med Banverket och SIKA och tillsammans bildar Trafikverket.
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Vägverket Färjerederiet
Tillbaka till Trafikverket Färjerederiet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.