Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 61/320
Beda vid Grötö, Öckerö 2010-07-28
Beda vid Grötö, Öckerö 2010-07-28
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1984
  Varv AB Åsi-verken, Åmål
  Varvsnummer 136
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer 8302363
  Signal SFHO
  Systerfartyg Färja 61/322
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 90,70 meter 91,00 meter
  Största bredd 15,00 meter 15,00 meter
  Djupgående 3,20 meter 4,30 meter
  Brt/Nrt 750/- 750/-
  Maskineri 4 x Scania DSI 14 M20S SF 4 x Scania DI 16
  Effekt 1.460 hk, 1.073 kW 1.980 hk, 1.456 kW
  Toppfart 11 knop 11 knop
  Kapacitet 397 passagerare 397 passagerare
   60 personbilar 75 personbilar
  Historik
  1983-11-28 Lämnar varvet i Åmål för att gå till Vänersborg. Där monteras sidostycken bort för att färjan ska kunna passera Trollhätte kanal. Därefter går färjan till Gotenius Varv i Göteborg där allt svetstas ihop igen.
  1984-01 Levererad av AB Åsi-verken som Färja 61/320 till Statens Vägverk, Stockholm. Trafik på leden Lilla Varholmen - Hönö, Öckerö.
  1992 Överförd till Vägverket Produktion Väst, Göteborg och omdöpt till Beda. Fortsatt trafik på leden Lilla Varholmen - Hönö, Öckerö.
  ? Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DSI 14 40, 1.460 hk, 1.073 kW, installeras.
  1996-01-01 Överförd till Vägverket Färjerederiet, Vaxholm. Fortsätter på samma led.
  2007 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DI 16, 1.980 hk, 1.456 kW, installeras vid Djupviks varv AB, Tjörn.
  2010-04-01 Överförd till Trafikverket Färjerederiet när Vägverket slås ihop med Banverket och SIKA och tillsammans bildar Trafikverket.
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Vägverket Färjerederiet
Tillbaka till Trafikverket Färjerederiet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1694 fartyg, 971 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.