Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 62/224
Ava Gardner vid Tenö varv AB, Vaxholm 2013-09-03
Ava Gardner vid Tenö varv AB, Vaxholm 2013-09-03
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1956
  Varv Mohögs Mekaniska Verkstad AB, Sundsvall
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SEXB
  Systerfartyg Färja 62/222
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 16,70 merer 17,00 meter
  Största bredd 7,00 meter 7,00 meter
  Djupgående 1,10 meter 0,83 meter
  Brt/Nrt 30/- 26/7
  Maskineri 1 x Volvo Penta D45 BPP -
  Effekt 60 hk, 44 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 60 passagerare 50 passagerare
   6 personbilar 6 personbilar
  Historik
  1956 Levererad av Mohögs Mekaniska Verkstad AB som Färja 62/224 till Vägförvaltningen i Kristianstads län, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik på leden Barum - Ivö, Ivösjön, Nordöstra Skåne. Kopplas ihop med Färja 62/282 vid hög belastning.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1988 Flyttas till leden Avan - Norra Sunderbyn, Lule älv, Luleå.
  1992 Överförd till Vägverket Produktion Nord, Härnösand.
  1996-01-01 Överförd till Vägverket Färjerederiet, Vaxholm och omdöpt till Ava Gardner. Fortsatt trafik på leden Avan - Norra Sunderbyn, Lule älv, Luleå.
  1999-07-31 Sista turen på leden Avan - Norra Sunderbyn.
  1999 Ändras till reservfärja för leden Östra Rödupp - Västra Rödupp, Kalixälven, Överkalix.
  2001 Såld till Bo Nilsson AB, Stockholm.
  200? Såld till Knuff Sjöentreprenad AB, Vaxholm.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Vägverket Färjerederiet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1729 fartyg, 996 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Symfoni
Seskarö Sea Charter AB

m/s Symfoni Foto: Patrik Nylin

Fartyget byggdes 1991 vid Hasse Westers mekaniska verkstad i Jordfall för Sten Engströms Sjöservice AB. Under tre sommarsäsonger går hon i trafik för Waxholmsbolaget och därutöver i chartertrafik. År 2000 säljs hon till Vaxholm och fyra år senare till Stocksund och Klart Skepp Vida AB. 2010 säljs hon till Royal Stockholm Cruise Line i Norrköping och fem år senare säljs hon till dess nuvarande ägare Seskarö Sea Charter AB i Luleå. Under ett par år från 2020 hyrs fartyget in sommartid av Blidösundsbolaget för trafik för Waxholmsbolaget på traden Nynäshamn - Sandhamn. I övrigt trafikerar hon Luleå skärgård.