Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 62/257
Tjörnvarvet som flytdocka på Tjörnvarvet, Rönnäng 2010-09-03
"Tjörnvarvet" som flytdocka på Tjörnvarvet, Rönnäng 2010-09-03
Foto: Bertil Jansson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1962
  Varv Uddevallavarvet AB, Uddevalla
  Varvsnummer -
  Registernr 10972
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SJCT
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 40,89 meter -
  Största bredd 9,02 meter -
  Djupgående 2,50 meter -
  Brt/Nrt 142/123 -
  Maskineri 1 x Volvo Penta TD 100 CRC -
  Effekt 240 hk, 176 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 100 passagerare -
   24 personbilar -
  Historik
  1962 Levererad av Uddevallavarvet AB som Färja 62/257 till Vägförvaltningen i Göteborgs- och Bohuslän, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik på leden Vrångholmen - Instön, Bohuslän.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1975 Flyttad till leden Kornhall - Gunnesby, Kungälv.
  1988 Omdöpt till Malin.
  1989 Ändrad till reservfärja för linfärjelederna i Bohuslän.
  1992 Överförd till Vägverket Produktion Väst, Göteborg och omdöpt till Evelina.
  199? Såld till Rönnängs Mekaniska Verkstad, Tjörn. Ombyggd till flytdocka och inofficiellt döpt till "Tjörnvarvet".
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1697 fartyg, 973 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.