Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

General Boy
General Boy vid Kastellet, Karlshamn
General Boy vid Kastellet, Karlshamn
Foto: Vykort
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1861
  Varv Motala Werkstads Bolag, Motala
  Varvsnummer 94
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 17,07 meter -
  Största bredd 3,50 meter -
  Djupgående 1,34 meter -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1860 Beställd av generalmajor Johan Fredrik Boy, Stafsäter. Kontrakterad byggnadskostnad 25.000 rdr rmt.
  1861-10 Levererad av Motala Werkstads Bolag som General Boy till Kinda Ångfartygs AB. Leveraras i delar som fraktas från Motala, via Göta Kanal, till Berg och därfefter till Brokind landvägen.
  1861-10-07 Sjösatt vid Brokind.
  1861-10-19 Jungfrutur på sjön Järnlunden.
  1861-10 Insatt i trafik på Kinda kanal, traden Åby - Labbenäs.
  1872 Trafik på traden Linköping - Horn efter att hela Kinda Kanal nu blivit klar.
  1873 Fungerar nu som pråmdragare och gör inte reguljära passagerarturer.
  1878 Såld till Karlshamn. Trafik på traden Skogs hörna - restaurang Saltsjöbaden.
  1905 ca. Såld till Båt AB Ekängen, Linköping.
  1923 Maskin och panna urtagna.
  1928 Såld till Stockholm.
Tillbaka till Kinda Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1736 fartyg, 1004 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Sunnan
Blidösundsbolaget AB

m/s Sunnan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes vid Marimatic AB i Östhammar 1968 för Waxholms Ångfartygs AB där hon sätts i trafik i Stockholms skärgård. Säljs 1993 till Motena AB och döps om till Saltarö. 2017 säljs fartyget till Blidösundsbolaget AB. Sedan 2018 gör hon god tjänst på traden Klara Mälarstrand – Tappström för SL under vår och höst. Sommartid trafikeras Nordsydlinjen. 2024 genomgick hon en ombyggnad av övre däck för att möjliggöra ordentliga besättningshytter.