Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Glan
Arosia i Västerås
Arosia i Västerås
Foto: Okänd.
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1873
  Varv William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet, Stockholm
  Varvsnummer 90
  Registernr 7844
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotningen
  Längd öa 21,53 meter 21,58 meter
  Största bredd 4,25 meter 4,36 meter
  Djupgående 1,60 meter 1,50 meter
  Brt/Nrt 49/27 48/25
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin -
  Effekt 64 hk, 47 kW 25 hk, 18 kW
  Toppfart 9 knop -
  Kapacitet 125 passagerare -
  Historik
  1873-05-12 Sjösatt i sjön Glan vid Eksund.
  1873-05-23 Levererad av William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet som Glan till Fiskeby Jernvägs- och Ångbåtsbolag, Fiskeby, Norrköping. Trafik på sjön Glan, traden Eksunds järnvägsstation - Finspångs bruk.
  1873 Såld till Fiskeby Fabriks AB, Fiskeby.
  1891-06 Såld till P Jansson & Co, Norrköping (Frans Blom) och omdöpt till Betty. Ångmskinen och pannan tas ur och skrovet forslas från Fiskeby till Norrköping på två vagnar dragna av 14 par oxar. Ombyggd vid AB Mekaniska Verkstaden Vulcan, Norrköping. Bland annat byggs en överbyggnad och fartyget målas vitt. Ångmaskinen och ångpannan monteras igen.
  1892-05-25 Insatt i trafik på Bråvikens norra sida, traden Norrköping (Saltängsallén) - Getå - Stenbäcken - Sandviken - Djurön.
  1893-07 Uthyrd till Fjäderholmens Restaurant, Stockholm under sommarhalvåren 1893 och 1894. Trafik på traden Nybroplan - Stadsgården - Fjäderholmen. Övrig tid upplagd vid Mälarvarvet för uthyrning.
  1893-07-30 Vid ankomst till Nybroplan ca. kl. 12.00 kör man in i kajen med någon knops fart. Ingen person skadas vid incidenten men de runt 20 personerna som väntar på kajen för att åka till Fjäderholmarna vågar inte åka med. Etter försäkran från befälhavaren att det inte är någon fara vågar till slut två personer gå ombord. Fartyget får mindre skador på stäven.
  1895-12-12 Anländer till Norrköping efter nästan tre år i Stockholm.
  1896 Uthyrd till Norrköpings hamn och inofficiellt döpt till "Ran". Används som bogserbåt och pråmdragare.
  1900 P Jansson & Co ombildas till aktiebolag med namnet AB P Jansson & Co, Norrköping.
  1905-04 Såld till maskinist Otto Martelleur, Vattjom, Sundsvall och omdöpt till Ottilia. Ombyggd i Norrköping före färden till Sundsvall. Bland annat ny överbyggnad. Trafik som passagerarbåt på traderna Sundsvall - Alvik och Sundsvall - Alnön - Vapelnäs - Essvik.
  1906-05 Trafik på traden Sundsvall - Fagervik.
  1907-05 Såld till AB Hudiksvalls Skärgårdstrafik, Hudiksvall. Trafik på traderna Hudiksvall - Njutånger - Enånger och Hudiksvall - Iggesund.
  1910 Såld på exekutiv auktion till J P Sjögren, Sundsvall. Ombyggd. Trafik på traden Sundsvall - Kvitsle.
  1916 Såld till Adolf Nordberg, Sundsvall för 17.610 SEK.
  1918 Såld till Frans Hägg, Västerås och omdöpt till Arosia. Trafik som bogserbåt.
  1919 Såld till Västerås stad, Västerås. Används som bogserbåt under byggandet av Västerås djuphamn samt som passagerarbåt till ön Elba utanför Västerås hamn.
  1927 Såld till kapten Emil Erik Eriksson, Nockeby, Stockholm. Ombyggd till pråm. Motoriserad.
  1932-05-18 Såld till kapten Osvald Anton Granath, Enköping för 7.000 SEK och omdöpt till Hans. Ny hemort Enköping.
  1932-06-25 Ommätt. Mått 21,53 x 4,25 meter. Tonnage 46/22.
  1936-04-17 Ommätt. Mått 21,53 x 4,25 meter. Tonnage 48/25.
  1945-07-20 Såld till Per Frans Sivert Gustavsson, Harö, Roslagsbro och Erik Gustaf Åkerström, Stockholm för 5.000 SEK. Ny hemort Harö.
  1951-02-07 Såld till Tore Einar Åkerström, Stockholm för 1.200 SEK. Ny hemort Stockholm. Fritidsfartyg.
  1951-10-01 Såld till en skrothandlare för skrotning.
Tillbaka till Västerås stad
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1729 fartyg, 996 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Symfoni
Seskarö Sea Charter AB

m/s Symfoni Foto: Patrik Nylin

Fartyget byggdes 1991 vid Hasse Westers mekaniska verkstad i Jordfall för Sten Engströms Sjöservice AB. Under tre sommarsäsonger går hon i trafik för Waxholmsbolaget och därutöver i chartertrafik. År 2000 säljs hon till Vaxholm och fyra år senare till Stocksund och Klart Skepp Vida AB. 2010 säljs hon till Royal Stockholm Cruise Line i Norrköping och fem år senare säljs hon till dess nuvarande ägare Seskarö Sea Charter AB i Luleå. Under ett par år från 2020 hyrs fartyget in sommartid av Blidösundsbolaget för trafik för Waxholmsbolaget på traden Nynäshamn - Sandhamn. I övrigt trafikerar hon Luleå skärgård.