Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Gust. af Ugglas
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1871
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 150
  Registernr 2701
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal JGBF, senare SENG
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 23,01 meter 23,38 meter
  Största bredd 4,64 meter 4,75 meter
  Djupgående - 2,25 meter
  Brt/Nrt 75/51 68/39
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt - 46 hk, 39 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1871 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Gust. af Ugglas till Stångåns Ångbåtsbolag, Linköping. Kombinerat last- och passagerarfartyg.
  1872-06-17 Insatt i trafik på Kinda kanal, traden Linköping - Horn.
  1878 Fungerar nu endast som lastfartyg.
  1915 Såld till AB Linköpings förenade rederier, Linköping.
  1919 Såld till Mönsterås och omdöpt till Karon.
  1923 Såld till Kindaortens Transport AB, Hycklingen.
  1924 Omdöpt till Gust. af Ugglas.
  1928 Såld till ångfartygsbefälhavare Elof Valentin Ahlström, Opphem. Last- och bogserfartyg. Bogserar bl.a. pråmen Lux.
  1939 Såld till Karl Elis Robert Wastesson, Söderköping. Timmerbogsering i Bråviken.
  1946 Motoriserad.
  1960 Upphuggen vid Öregrundsvarvet, Öregrund.
Tillbaka till Stångåns Ångbåtsbolag
Tillbaka till AB Linköpings förenade rederier
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.