Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Hanö
Knape vid Djupviks varv, Tjörn 2006-10-29
Knape vid Djupviks varv, Tjörn 2006-10-29
Foto: Lars-Olof Hansson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1977
  Varv Götaverken Sölvesborg AB, Sölvesborg
  Varvsnummer 85
  Registernr 12228
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SEKA
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 20,04 meter 22,53 meter
  Största bredd 6,03 meter 6,03 meter
  Djupgående - 2,93 meter
  Brt/Nrt 51/19 81/24
  Maskineri - 1 x Volvo Penta TAMD 122A
  Effekt 260 hk, 191 kW 380 hk, 280 kW
  Toppfart - 10 knop
  Kapacitet - 98 passagerare
  Historik
  1976-09 Kölsträckt.
  1976-12-29 Sjösatt.
  1977-02-18 Levererad av Götaverken Sölvesborg AB som Hanö till Sölvesborgs kommun, Sölvesborg. Trafik på traden Nogersund - Hanö.
  1977 Omdöpt till Hanösund.
  1989 Såld till Jan Hedberg, Sölvesborg för 1,0 milj SEK.
  1989 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta TAMD 122A, 380 hk, 280 kW, Installeras.
  1991 Såld Rederi Hanösund AB, Sölvesborg för 1,1 milj SEK.
  2004-08-31 Går sista turen på traden Nogersund - Hanö. Upplagd i Hörvik för försäljning.
  2006-01 Uthyrd till Firma Björn Tobin, KäringöTrafiken, Käringön, Trafik på traden Tuvesvik - Gullholmen som ersättning för den ordinarie båten m/s Hättan vid varvsbesök.
  2006-06-19 Insatt i provtrafik på traden Tuvesvik - Käringön.
  2006-09-15 Såld till Firma Björn Tobin, KäringöTrafiken, Käringön och omdöpt till Knape.
Tillbaka till Sölvesborgs kommun
Tillbaka till Rederi Hanösund AB
Tillbaka till Firma Björn Tobin, KäringöTrafiken
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1695 fartyg, 972 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.