Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Hjulsta Färja
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* De gula färjorna, 2010, S80
  Byggd 1934
  Varv Byggnads AB Contractor, Brandholmens varv, Nyköping
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Betong
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 23,00 meter -
  Största bredd 7,00 meter -
  Djupgående 2,10 meter -
  Brt/Nrt 80/21 -
  Maskineri 1 x Ellwe råoljemotor -
  Effekt 55 hk, 40 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 70 passagerare -
   8 personbilar -
  Historik
  1934 Levererad av Byggnads AB Contractor som Hjulsta Färja till Uppsala läns södra vägdistrikt. Trafik på leden Agnesund - Hjulsta, Hjulstafjärden, Mälaren, Enköping.
  1944-01-01 Övertagen av Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm.
  1954 Omdöpt till Adelsö. Flyttas till leden Munsö - Adelsö, Mälaren.
  1955 Omdöpt till Färja Nr 8.
  1956 Omdöpt till Färja 61/8.
  1964 Såld till Svenska Väg AB, Stockholm. Används som pråm.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 969 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.