Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Höggarn
Bönan
Bönan
Foto: Okänd. Från Staffan Söderhälls samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Gävles små ångbåtar, 2016, S80
  Byggd 1899
  Varv O A Brodins Varv, Gävle
  Varvsnummer -
  Registernr 3537
  Fartygstyp Ångslup
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal KHFG, senare SGXI
  Systerfartyg Stegsund
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 21,56 meter 21,56 meter
  Största bredd 4,80 meter 4,80 meter
  Djupgående - 1,50 meter
  Brt/Nrt 57/27 57/27
  Maskineri 1 x ångmaskin -
  Effekt - 100 hk, 73 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1899-06-26 Provtur utanför varvet i Gälve. Man kommer upp i 10,5 knop.
  1899-07-10 Levererad av O A Brodins varv som Höggarn till Stockholm - Vaxholms Rederi AB, Vaxholm. Trafik på traden Stockholm - Höggarnsfjärden - Bosön - Djursholm.
  1901-03-16 Stockholm - Vaxholms Rederi AB går ihop med Waxholms Ångsartygs AB, Stockholm och bildar tillsammans Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm. Fartyget behålls dock av det gamla bolaget tills vidare.
  1902 Såld Carl Wilhelm Åkerson, Gävle och omdöpt till Bönan. Trafik för Gefle Ångslupsbolag.
  1927 Såld till Alrik F Lundblom, Lidingö som bildar Rederi AB Norra Skärgården. Trafik på traden Nybroviken - Viggbyholm - Hägernäs.
  1930 Såld till Rederi AB Stockholm - Wermdö, Stockholm och omdöpt till Tor VI.
  1940 Såld till Stockholms Ångslups AB, Stockholm och omdöpt till Saga.
  1956 Skrotad i Stocksund.
Tillbaka till Stockholm - Vaxholms Rederi AB
Tillbaka till Gefle Ångslupsbolag
Tillbaka till Rederi AB Norra Skärgården
Tillbaka till Rederi AB Stockholm - Wermdö
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1695 fartyg, 972 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.