Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Holmen
Dumle vid Fornæs Shipbreaking Ltd, Grenå, Danmark 2013-12-15
Dumle vid Fornæs Shipbreaking Ltd, Grenå, Danmark 2013-12-15
Foto: Bendt Nielsen
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* HD.se, WEB 2009-12-25 PN
* Redaren 4/1994, S32
* Båtologen 1/2014, S45
* Skipet 2/1995, S48
* Sveriges Skeppslista 2006, S46
  Byggd 1963
  Varv A/S Svendborg Skibsværft og Maskinbyggeri, Svendborg, Danmark
  Varvsnummer 104
  Registernr 14696
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer 8634041
  Signal OZHH, JXYE, senare svensk signal SHPQ
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 39,07 meter 39,07 meter
  Största bredd 10,39 meter 10,39 meter
  Djupgående 2,40 meter 3,05 meter
  Brt/Nrt 142/54 206/70
  Maskineri 1 x Alpha 404 1 x Alpha 404
  Effekt 300 hk, 220 kW 300 hk, 220 kW
  Toppfart 9 knop 8 knop
  Kapacitet 179 passagerare 71 passagerare
   30 personbilar 20 personbilar
  Historik
  1963-08-07 Sjösatt.
  1963-08-31 Levererad av A/S Svendborg Skibsværft og Maskinbyggeri som Holmen till Interessentskabet Svendborg-Vindeby Færgefart, Vindeby, Danmark. Dansk signal OZHH. Trafik på leden Svendborg - Vindeby, Fyn, Danmark.
  1966-11-18 Upplagd när bron öppnas.
  1968-05-29 Såld till Rutelaget Bergen-Vest A/S, Mathopen, Norge och omdöpt till Kvarven. Norsk signal JXYE. Trafik på leden Alvøen - Brattholmen.
  1971 Upplagd när bron till Sotra öppnas. Reservfärja på leden Alvøen - Bjorøyhamn.
  1975-10 Uthyrd till Stavanger Kommunale Ferjer, Stavanger. Trafik på leden Stavanger - Sølyst.
  1978-01-01 Upplagd när bron öppnas.
  1978 Uthyrd till A/S Bilfergen Drøbak-Hurum, Drøbak. Trafik på Oslofjorden, leden Drøbak - Storsand (Hurum).
  1979 Såld till A/S Bilfergen Drøbak-Hurum, Drøbak för 1 milj NOK och omdöpt till Drøbaksund I. Fortsatt trafik på leden Drøbak - Storsand.
  1994 Såld till Rotainer Chartering, Göteborg för 875.000 NOK och omdöpt till Dumle.
  1995 Såld till Ven-Trafiken AB, Landskrona för 2,8 milj SEK. Repareras för 700.000 SEK. Trafik som reservfärja på traderna Landskrona - Ven och Landskrona - Gråen.
  2005-12-06 Maskinhaveri sent på kvällen.
  2009-10-08 Får maskinhaveri vid färd från Landskrona mot Ven. Färjan ligger och driver i två timmar innan em bogserbåt från Helsingborg anländer. Man bogserar sedan in färjan till Landskrona. Haveriet beror på metallfragment inne i motorn som lossnat.
  2009-12-13 Åter i trafik efter haveriet.
  2013-11-29 Såld till Fornæs Shipbreaking Ltd, Grenå, Danmark.
  2013-12-10 Ankommer Grenå, Danmark. Upphuggning.
Tillbaka till Ven-Trafiken AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1694 fartyg, 971 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.