Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Hvalerfergen
Kosterfärjan 2 vid Skärhamns  Slip & Mek Verkstad AB, Skärhamn 2021-06-16
Kosterfärjan 2 vid Skärhamns Slip & Mek Verkstad AB 2021-06-16
Foto: Daniel Eriksson, Koster Marin AB
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1959
  Varv Glommens mekaniske verksted AS, Fredrikstad, Norge
  Varvsnummer 160
  Registernr 12597
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JXEE, numera svensk signal SIKF
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 23,16 meter 23,18 meter
  Största bredd 6,70 meter 7,15 meter
  Djupgående 1,98 meter 2,40 meter
  Brt/Nrt 98/51 157/47
  Maskineri 2 x BK Diesel 1 x Scania DI 13M
  Effekt 240 hk, 176 kW 350 hk, 257 kW
  Toppfart - 11 knop
  Kapacitet - 118 passagerare
   9 personbilar -
  Historik
  1959-06-20 Levererad av Glommens mekaniske verksted AS som Hvalerfergen till Fredrikstad-Hvaler Dampskips A/S, Fredrikstad, Norge.
  1959-07-03 Insatt i trafik på leden Tangen - Hvaleröarna.
  1977-09-01 Fredrikstad-Hvaler Dampskips A/S byter namn till AS Hvaler Båt- og Faergeselskap, Fredrikstad.
  1979-01-10 Man konstaterar att båda huvudmaskinerna är frostskadade. Upplagd i Skipstadsand.
  1979-06 Såld till AB Kostertrafik, Strömstad för 325.000 NOK och omdöpt till Kosterfärjan 2. Ny hemort Sydkoster. Försäljningen sker genom telefonauktion och utgångspriset är 160.000 NOK. En av de större konkurrenterna i auktionen är Styrsöbolaget.
  1980 Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania DSI 14, 314 hk, 230 kW, installeras. Man minskar samtidigt från två till en huvudmaskin. Skrovet tilläggsisoleras och kök och wc får ny inredning. Insatt i trafik på traden Strömstad - Kosteröarna.
  1982 Såld till Koster Marin AB, Sydkoster. Ny hemort Koster. Godstrafik på traden Strömstad - Kosteröarna.
  ? Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta TAMD 122, 380 hk, 279 kW, installeras.
  1998 Insatt i trafik på traden Strömstad - Ramsö.
  2015 Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania DI 13, installeras.
  2016 En ombyggnad till passagerarfartyg påbörjas vid Skärhamns Slip & Mekaniska Verkstad AB, Skärhamn. Ny överbyggnad med passagerarsalonger och ny styrhytt byggs.
  2021-07 Ombyggnaden klar. Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania DI 13M IMO Tier III, 550 hk, 405 kW, installeras. Nya mått 23,18 x 7,15 meter. Nytt tonnage 157/47.
Tillbaka till AB Kostertrafik
Tillbaka till Koster Marin AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 953 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.