Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

John E Olson
Abbe vid Finnboda varv, Nacka 1992-08-24
Abbe vid Finnboda varv, Nacka 1992-08-24
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1960
  Varv AB Bröderna Larsson Varv & Mekaniska Verkstad, Kristinehamn
  Varvsnummer -
  Registernr 10076
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SIGY
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 36,80 meter 35,78 meter
  Största bredd 11,02 meter 13,31 meter
  Djupgående 2,10 meter 2,68 meter
  Brt/Nrt 197/82 592/177
  Maskineri 4 x Volvo-Penta MD 96B 4 x Volvo TMD 100
  Effekt 508 hk, 373 kW 960 hk, 706 kW
  Toppfart 8,5 knop -
  Kapacitet 700 passagerare -
   20 personbilar -
  Historik
  1960-05-04 Sjösatt.
  1960-09-12 Levererad av AB Bröderna Larsson Varv & Mekaniska Verkstad som John E Olson till Göteborgs Hamnstyrelse, Göteborg. Hemort Göteborg. Byggnadskostnad 860.000 SEK.
  1960-09-30 Insatt i trafik på traden Klippan - Färjenäs, Göteborg.
  1966-11 Älvsborgsbron öppnas. Färjan fortsätter dock trafiken, men endast med gång- och cykeltrafikanter på morgonar och kvällar.
  1967-04-02 Sista turen på traden Klippan - Färjenäs. Upplagd vid Hamnens varv, Ringön för försäljning.
  1968-07 Ombyggd vid Smögens Plåt & Svetsindustri AB, Smögen. Utrustas med en 17 meter hög kran med en 22 meter lång arm och drygt 20 tons lyftkapacitet. Nytt tonnage 663/461.
  1985-12 Såld till Hallstaviks Schakt AB, Hallstavik. Ny hemort Hallstavik.
  1986 Såld till Bengt Gunnar Eriksson Gruppen i Söderhamn, Söderhamn för 500.000 SEK och omdöpt till Abbe. Ny hemort Söderhamn.
  1988 Ombyggd med ny kran.
  1989 En brand uppstår i maskinrummet. Renoveras.
  1992 Såld till Bengt G Erikssons Åkeri i Söderhamn AB för 625.000 SEK.
  1992 Såld till Feeder Chief AB, Stockholm. Ny hemort Stockholm.
  1994 Såld till Skanska Stockholm AB, Stockholm.
  2001 Såld till Skanska Sverige AB, Stockholm.
  2004-09-30 Avregistrerad från Skeppsregistret. Saknar styrinrättning.
Tillbaka till Göteborgs Hamnstyrelse
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.