Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Jönköping
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1846
  Varv Motala Warf, Norrköping
  Varvsnummer 10
  Registernr -
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material -
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg Linköping
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 30,28 meter -
  Största bredd 4,75 meter -
  Djupgående 2,67 meter -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 50 hk, 37 kW -
  Toppfart 8 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1845-10 Kölsträckt
  1846-03 Sjösatt.
  1846-05 Levererad av Motala Warf, Norrköping som Jönköping till Jönköpings Ångfartygsbolag, Jönköping.
  1846-05-24 Premiärtur på traden Jönköping - Stockholm.
  1851-06-06 Överförd till Jönköpings Förenade Ångfartygsbolag, Jönköping.
  1862-04 Såld till grosshandlare Ludvig Fredholm, Stockholm och omdöpt till Billig. Används som Bogserbåt.
  1863-08 Såld till handelsmännen Ranin, Inginen och Harin, Kuopio, Finland och omdöpt till Rauha.
  1864 Insatt i trafik på traden Kuopio -Konuus kanal - Leppävirta - Taipale - Nyslott - Puumala - Lauritsala - Viborg.
  1866 Ombyggd och renoverad. Fler hytter tillkommer.
  1868 Ombyggd med helt ny överbyggnad.
  1875 Utbjuds till försäljning men ingen köpare hittas. Används istället som pråm.
  1891 Stryks ur finska fartygsregistrer.
Tillbaka till Jönköpings Ångfartygsbolag
Tillbaka till Jönköpings Förenade Ångfartygsbolag
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1695 fartyg, 972 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.