Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Kalmarsund N:o 5
Freja vid Lilla Bommen, Göteborg 1905
Freja vid Lilla Bommen, Göteborg 1905
Foto: Vykort
  Fartygsfakta    
  Byggd 1877
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 260
  Registernr 2503
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFPB
  Systerfartyg Kalmarsund N:o 4
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotningen
  Längd öa 27,91 meter 27,91 meter
  Största bredd 5,08 meter 5,23 meter
  Djupgående 2,10 meter 2,35 meter
  Brt/Nrt 120/85 124/70
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Motala ångmaskin
  Effekt 120 hk, 88 kW 120 hk, 88 kW
  Toppfart 10 knop -
  Kapacitet 220 passagerare -
  Historik
  1876-04 Beställd.
  1877-05 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Kalmarsund N:o 5 till Ångfartygs-bolaget Kalmar Sund, Kalmar. Hemort Kalmar. Trafik på traden Kalmar - Borgholm - Mönsterås.
  1880-05 Flyttad till traden Kalmar - Degerhamn - Bergkvara.
  1881-05 Vissa turer förlängs söderut till Kristianopel och Karlskrona.
  1886-04 Traden ändras till Kalmar - Mörbylånga - Degerhamn - Bergkvara.
  1886-07-21 Ommätt. Mått 27,91 x 5,08 meter. Tonnage 120/85.
  1894-11 Ångfartygs-bolaget Kalmar Sund ombildas till Ångbåts AB Kalmarsund, Kalmar.
  1903-05 Flyttas till traden Kalmar - Färjestaden.
  1904-06-15 Såld till Kongelfs Nya Ångbåts AB, Kungälv och omdöpt till Freja. Ny hemort Kungälv. Man ansöker först att få döpa fartyget till "Kongahälla" med det godkänns inte. Trafik på traden Göteborg - Kungälv - Kornhall.
  1905 Ny ångpanna installeras.
  1905-05-13 Ommätt. Mått 27,91 x 5,23 meter. Tonnage 127/89.
  1905-12-22 Grundstöter ca. kl. 17.00 i mörker och dimma vid Ormo i Nordre älv vid färd från Göteborg mot Kornhall och får kraftig slagsida. Ångfartyget Vinga, som är i närheten, kommer till undsättning och försöker dra loss Freja. Detta misslyckas så Vinga övertar passagerare och gods för fortsatt färd till Kornhall. Dras loss två dagar senare av ångfartygen Vinga, Nordre Elf och Kalle och kan sedan, utan skador, lämna platsen.
  1917-08-24 Såld till Stockholms Ved AB, Stockholm för 37.500 SEK och omdöpt till Taxen. Ny hemort Uddevalla. Transport- och bogseringsfartyg på Västkusten.
  1917-10-13 Ommätt. Mått 27,91 x 5,23 meter. Tonnage 124/70.
  1918-12 Såld till Västkustens Transport AB, Stockholm. Ny hemort Göteborg.
  1920-07-29 Såld på auktion till Hisingstads Mekaniska Verkstads AB, Göteborg för 10.600 SEK. Skrotas.
  1923-11-10 Hisingstads Mekaniska Verkstads AB meddelar att panna, maskineri och inventarier nu är borttagna och skrovet är fullständigt nedskrotat.
Tillbaka till Ångfartygs-bolaget Kalmar Sund
Tillbaka till Ångbåts AB Kalmarsund
Tillbaka till Kongelfs Nya Ångbåts AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1704 fartyg, 981 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.