Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Kalmarsund N:o 6
Kalmarsund N:o 6
Kalmarsund N:o 6
Foto: Okänd. Från Kalmar läns museums samling
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1888
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 381
  Registernr 2504
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFPC, NGSD, senare YLDV
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotningen
  Längd öa 28,33 meter -
  Största bredd 6,58 meter -
  Djupgående 2,10 meter -
  Brt/Nrt 172/116 -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 240 hk, 176 kW -
  Toppfart 11 knop -
  Kapacitet 258 passagerare -
  Historik
  1887-12 Beställd.
  1888-04-28 Sjösatt kl. 10.00.
  1888-06-08 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Kalmarsund N:o 6 till Ångfartygs-bolaget Kalmar Sund, Kalmar. Hemort Kalmar. Byggnadskostnad 75.000 SEK. Trafik på traderna Kalmar - Borgholm och Kalmar - Mörbylånga - Degerhamn.
  1894-11 Ångfartygs-bolaget Kalmar Sund ombildas till Ångbåts AB Kalmarsund, Kalmar.
  1897-06-27 Ommätt. Mått 28,33 x 6,75 meter. Tonnage 178/124.
  1918-05-11 Ommätt. Mått 28,33 x 6,75 meter. Tonnage 176/120.
  1927-04-27 Såld till Dampskibsselskabet Mols A/S (R. P. L. Hvid), Köpenhamn, Danmark för 24.000 SEK och omdöpt till Mols. Ny hemort Aarhus. Dansk signal NGSD.
  1929-10-03 Såld till A/S Kurzemes Kugniecibas, Riga, Lettland för 25.000 DKK. Ny hemort Riga. Lettisk signal YLDV.
  1940 Övertas av Staatliche Schiffsverwaltung, Riga när Lettland ockuperas av Sovjet.
  194? Skrotas i mitten av 1940-talet.
Tillbaka till Ångfartygs-bolaget Kalmar Sund
Tillbaka till Ångbåts AB Kalmarsund
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1003 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Fröja
AB Göteborg -
Styrsö Skärgårdstrafik

m/s Fröja Foto: Krister Nilsson

Fartyget färdigställdes vid Djupviks varv AB 1980 efter att skrovet tillverkats vid Falkenbergs varv AB. Leveransen till Styrsöbolaget skedde den 13 december och byggnadskostnaden uppgick till 6,5 milj SEK. Sedan dess och än idag är hon trogen trafiken i Göteborgs södra skärgård.