Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Karlsö
Färja 62/13 vid Breddarholmen, Sommen 2014-09-18
Färja 62/13 vid Breddarholmen, Sommen 2014-09-18
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* De gula färjorna, 2010, S80
  Byggd 1948
  Varv Docksta Båtvarv AB, Docksta
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Färja
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 13,35 meter 12,50 meter
  Största bredd 6,21 meter 6,25 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri Handdriven 1 x Mercury
  Effekt - 80 hk, 58 kW
  Toppfart - 3 knop
  Kapacitet - passagerare -
   2 personbilar -
  Historik
  1948 Levererad av Docksta Båtvarv AB som Karlsö för Vägförvaltningen i Östergötlands län, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik på leden Blåvik - Torpön, Sommen, Östergötland.
  ? Motoriserad. Ny huvudmaskin, på 15 hk, 11 kW, installeras.
  1956 Omdöpt till Färja 62/13.
  1969 Såld till Tranås Vattensportklubb, Tranås. Ombyggd med bastu och klubblokal. Upplagd i Skoboviken, Sommen.
  1983 Såld till Olle Eriksson, Tranås. Husbåt.
  ? Ny huvudmaskin, av fabrikat Mercury, 80 hk, 58 kW, installeras.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1736 fartyg, 1004 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Sunnan
Blidösundsbolaget AB

m/s Sunnan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes vid Marimatic AB i Östhammar 1968 för Waxholms Ångfartygs AB där hon sätts i trafik i Stockholms skärgård. Säljs 1993 till Motena AB och döps om till Saltarö. 2017 säljs fartyget till Blidösundsbolaget AB. Sedan 2018 gör hon god tjänst på traden Klara Mälarstrand – Tappström för SL under vår och höst. Sommartid trafikeras Nordsydlinjen. 2024 genomgick hon en ombyggnad av övre däck för att möjliggöra ordentliga besättningshytter.