|
Klippans varf O Guldbrandsen & Son AB
|
|
Klippans varf startades 1900 för att tillgodose seglarnas behov av service och billiga båtbyggen. Utfallet blev dock ej det avsedda och varvet kom att bygga större båtar. I december 1907 belöts därför att verksamheten skulle avvecklas. Klippans varf övertogs 1910 av firman O Guldbrandsen & Son, men det gamla namnet kom att hänga kvar flera år. Varvet tillverkade även motorer. Totalt levererades det sju motorfiskefartyg från varvet. |
|
|
|
|
|
Anm. |
Verksamheten upphört, inga kontaktuppgifter. |
|
|
|
|
Fartyg |
Varvsnr |
Byggår |
Fartygstyp |
|
|
|
|
|
Tillbaka till Varv |
|
|
| |
|
|
| |
|
|
| |
|
Vi erbjuder dig nu 1721 fartyg, 992 rederier och 124 nybyggnadsvarv.
Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
|
|
|
|
| |
|
|
| |
|
m/s Östan Blidösundsbolaget AB
Fartyget byggdes 1969 vid Marinteknik verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm - Vaxholm - Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.
|
|
|
|
| |
|