Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Lilla Edet
Lilla Edet
Lilla Edet
Foto: Okänd
  Fartygsfakta    
  Byggd 1873
  Varv Göteborgs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg
  Varvsnummer 177
  Registernr 2540
  Fartygstyp Ångfartyg, senare motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFPV, senare finsk TGFP
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 30,06 meter 29,99 meter
  Största bredd 5,80 meter 5,64 meter
  Djupgående 2,35 meter 2,28 meter
  Brt/Nrt 128/101 138/66
  Maskineri 1 x Göteborg ångmaskin 1 x GM
  Effekt 160 hk, 117 kW -
  Toppfart 9 knop -
  Kapacitet 240 passagerare -
  Historik
  1873-06 Sjösatt.
  1873-08-04 Levererad av Göteborgs Mekaniska Verkstads AB som Lilla Edet till Ångfartygs AB Lilla Edet, Lilla Edet. Hemort Lilla Edet.
  1873-08-07 Insatt i trafik på traden Göteborg (Lilla Bommen) - Lilla Edet.
  1874-05 Traden förlängs under sommarmånaderna från Lilla Edet till Trollhättan (Åkervass).
  1881-09-04 Kolliderar ca. kl. 20.30 med ångfartyget Elffröken vid Bäckebo ångbåtsbrygga. Elffröken kör in i styrbords sida på Lilla Edet, som får ett stort hål i skrovet. Elffröken får stora skador på stäven. Repereras vid Göteborgs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg.
  1882 Såld till Nya Ångbåts AB Lilla Edet, Lilla Edet. Fortsatt trafik på traden Göteborg - LIlla Edet (- Trollhättan)
  1892-06 Ombyggd vid Thorskogs Mekaniska Verkstad och Skeppsvarv, Thorskog. Ny överbyggnad och ny inredning. Ny ångmaskin, 140 hk, 102 kW och ångpanna installeras.
  1895-07 Trafik på traden Göteborg - Särö.
  1894-12-18 Ommätt. Mått 29,16 x 5,54 meter. Tonnage 134/101.
  1895-03 Omdöpt till Särö. Fortsatt trafik på traden Göteborg - Särö.
  1902-05-20 Vid ankomst till Stenpiren, Göteborg kör man in i Residensbron varvid många av passagerarna ramlar omkull och restaurangen krossas glas och porslin. Incidenten beror på att maskinen hamnar i läget "full fart framåt" istället för "back". Fartyget får endast mindre skador i fören medan Resedensbron hamnar ur sitt läge.
  1903-05 Uthyrd till Ångfartygs AB Hjo - Hästholmen, Hjo till och med november. Trafik på Vättern, traden Hjo - Hästholmen som ersättning för det grundstötta ångfartyget Trafik.
  1903-12 Uthyrd till Ångfartygs AB Gullmarn, Lysekil till och med januari 1904. Trafik på traden Lysekil - Munkedal.
  1905-04 Åter i trafik på traden Göteborg - Lilla Edet.
  1908-02-08 Såld till godsägare Karl Forsström, Förby, Finland för 25.000 SEK och omdöpt till Finby. Ny hemort Finby. Finsk signal TGFP.
  1908-05-09 Överförd till Finby Ångbåts AB, Finby, Finland. Trafik på traden Salo - Förby - Hangö - Reval (Tallin).
  1913 Flyttas till traden Åbo - Kimito - Helsingfors.
  1916-06-14 Rekvirerad av Tyska marinen. Mindepåfartyg.
  1918 Återlämnad till Finby Ångbåts AB, Finby.
  1918-11-16 Såld till AB Skärgårdstrafik, Helsingfors för 350.000 FIM och omdöpt till Östern. Trafik på traden Helsingfors - Pörtö - Härpe (Pernå)
  1920-08-17 Övertas av AB Skärgårdstrafik AB:s konkursbo.
  1920-08-25 Såld på exekutiv auktion till bokförläggare Holger Schildt och ingenjör Georg F. Jansson, Helsingfors.
  1923-10-12 Såld till sjökapten Anders Victor Sundman, Helsingfors.
  1924-05-08 Såld till Ångbåts AB Sydvästra Skärgården, Nagu. Trafik på traden Åbo - Nagu - Korpo.
  1924-10-27 Ångbåts AB Sydvästra Skärgården byter namn till Ångbåts AB Södra Nagu, Nagu.
  1925 Ny ångmaskin från OY Warkaus, 168 hk, 123 kW, installeras.
  1950 Motoriserad. Ny huvudmaskin, av fabrikat GM, installeras. Maskinen kommer med stor sannolikhet från fd. amerikanska minsveparen BYMS 2173.
  1965-10-06 Såld på exekutiv auktion till Soralaivat, omist. T. Tuominen ja kumpp.
  1966 Såld till Airiston Sora OY. Används som logomentsfartyg vid ön Sandö där man 1968 öppnar en grustäkt.
  197? Överbyggnaden eldas upp. Skrovet täcks med sand.
Tillbaka till Ångfartygs AB Lilla Edet
Tillbaka till Nya Ångbåts AB Lilla Edet
Tillbaka till Ångfartygs AB Hjo - Hästholmen
Tillbaka till Ångfartygs AB Gullmarn
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Delfin IV
Strömma Turism & Sjöfart AB

m/s Delfin IV Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1964 vid Cerapid verkstads AB i Huddinge för en byggnadskostnad av 214.000 SEK. Hon sätts in i sightseeingtrafik i Stockholms hamn. 1987 förlängs fartyget vid Boghammar Marin på Lidingö och 1998 blir hon ombyggd med nytt däckshus i Gryt. Alltjämt så trafikerar hon Stockholms hamn i sightseeingtrafiken.