Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Löfsta
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1874
  Varv Oskarshamns mekaniska verkstad, Oskarshamn
  Varvsnummer 121
  Registernr -
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material -
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 28,20 meter -
  Största bredd 5,34 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Oskarshamn ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1874-08-08 Levererad av Oskarshamns Mekaniska Verkstad som Löfsta till Gefle - Löfsta Ångfartygsbolag, Gävle. Trafik på traden Gävle - Skutskär - Karlholm - Löfsta.
  1875-05 Såld till det nystartade Horten og Tønsberg Dampskibsselskap, Horten, Norge för 75.000 kr och omdöpt till Tønsberg.
  1875-06-12 Ankommer för första gången till Horten med en last av likör och sprit från Sverige. Insatt på traden Tønsberg - Horten - Christiania (Oslo).
  1878 Horten og Tønsberg Dampskibsselskap ändrar namn till Tønsberg og Horten Dampskibsselskap, Tønsberg. Traden förlängs till Sandefjord.
  1892 Upplagd som reservbåt.
  1894 Såld till H Fredriksen, Mandal och omdöpt till Reykjavik. Ombyggd till lastfartyg.
  1907 Kolliderar med s/s Mod i Reykjavíks hamn, Island och sjunker.
Tillbaka till Gefle - Löfsta Ångfartygsbolag
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1736 fartyg, 1004 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Sunnan
Blidösundsbolaget AB

m/s Sunnan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes vid Marimatic AB i Östhammar 1968 för Waxholms Ångfartygs AB där hon sätts i trafik i Stockholms skärgård. Säljs 1993 till Motena AB och döps om till Saltarö. 2017 säljs fartyget till Blidösundsbolaget AB. Sedan 2018 gör hon god tjänst på traden Klara Mälarstrand – Tappström för SL under vår och höst. Sommartid trafikeras Nordsydlinjen. 2024 genomgick hon en ombyggnad av övre däck för att möjliggöra ordentliga besättningshytter.