Mälaren
C.M. Bellman i Torsby 1899
C.M. Bellman i Torsby 1899
Foto: August Pehrsson. Från Håkan Larssons samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2017-05-02 PN (Byggd 1863)
* Båtar på Vänern Del 1, 2005, S90 (Byggd 1863)
* Mälarbåtar, 1967, S124
* Båtar på Fryken, 1979, S31, 33, 38, 42, 44, 45, 114 (byggd 1861)
* Med ånga, gods och tidtabell, 2003, S248, 252, 258, 278-283, 286
* Med ångbåt från land till stad, 2016, S47, 52, 54, 131, 137-138, 172, 176
* Mälarångare, 1999, S33, 41, 54
* Skärgårdsbåten 2/2012, S20-21
* Skärgårdsbåten 1/2014, S11-12
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S40
* Sveriges Skeppslista 1908, S46
* Sveriges Skeppslista 1910, S46
* Sveriges Skeppslista 1911, S112
* Sveriges Skeppslista 1913, S116
* Sveriges Skeppslista 1921, S72
* Sveriges Skeppslista 1929, S92
  Byggd 1861
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer 37
  Registernr 1456
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JCTL
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 24,35 meter 23,48 meter
  Största bredd 3,86 meter 3,95 meter
  Djupgående 1,50 meter 2,15 meter
  Brt/Nrt 64/57 49/23
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin -
  Effekt 80 hk, 59 kW 130 hk, 96 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1861 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Mälaren till Bockholmssunds Ångfartygsbolag, Stockholm. Trafik på traden Stockholm - Johannesdal - Vårby - Slagsta - Hallunda - Norsborg - Vällinge kvarnar - Bockholmssund - Rastaborg - Adelsö - Häckelberg (Ekholmen).
  1865 Flyttar till traden Stockholm - Strängnäs - Engsö.
  1866-08 Flyttar till traden Stockholm - Enköping.
  1868-08 Flyttar till traden Stockholm - Sigtuna - Örsundsbro.
  1871 Flyttar till traden Stockholm - Stallarholmen - Engsö.
  1873 Såld till Liljedahls glasbruk, Liljedahl, Värmland för 20.000 rdr och omdöpt till Liljedahl. Trafik på Vänern, traden Karlstad - Liljedal.
  1880 Såld till J Svensson, Orrholmen, Sunne för 10.000 SEK och omdöpt till Sundvik. Repareras grundligt vid Lindholmens varv, Göteborg. Trafik på Frykensjöarna, traden Fryksta - Sunne - Torsby.
  1885 Såld till Ångbåts AB Fryksdalen, Hvitsand. Ombyggd.
  1890 Ombyggd. Omdöpt till C.M. Bellman.
  1893-06-12 Ommätt. Nya mått 25,09 x 3,62 meter. Nytt tonnage 60/46.
  1901-02-15 Såld till disponent Ivar Ferdinand Wallberg, Karlstad för 11.000 SEK.
  1901-06 Ombyggd vid Karlstads Mekaniska Verkstad, Karlstad. Trafik på Vänern, traden Värmlandsnäs - Karlstad. Används även som bogserbåt.
  1901-06-15 Får nytt passagerarcertifikat för 120 passagerare.
  1901-06-26 Ommätt. Nya mått 23,49 x 3,92 meter. Nytt tonnage 48/23.
  1911-05 Såld till maskinist Oscar Leander Olsson, Haparanda och omdöpt till Washington.
  1911-05-18 Ommätt. Nytt tonnage 48/15.
  1915 Ombyggd till bogserbåt.
  1917-04-14 Såld till AB Luleå Verkstäder, Luleå för 30.000 SEK och omdöpt till Heros. Fraktfart mellan Luleå, Haparanda och Piteå.
  1918-10 Såld till Leopold Olschanski, Stockholm för 16.000 SEK.
  1919-03-04 Ommätt. Nya mått 23,48 x 3,95 meter. Nytt tonnage 49/23.
  1921-07-21 Såld till ångbåtskommissionär Arvid Krona, Nederkalix, lantbrukare Carl Johan Strömbäck, Nederkalix och ångbåtsbefälhavare Vilhelm Fredrik Lundbäck, Kalix för 20.000 SEK. Huvudredare Arvid Krona. Ny hemort Kalix.
  1922-05-23 Vilhelm Fredrik Lundbäck säljer sin andel för 6.250 SEK till de andra som nu äger hälften var.
  1931-09 Upplagd för skrotning vid AB Luleå Varv & Verkstäder, Luleå.
  1932 Skrotad vid AB Luleå Varv & Verkstäder, Luleå.
Tillbaka till Bockholmssunds Ångfartygsbolag
Tillbaka till Ångbåts AB Fryksdalen