Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Necken II
Mollberg vid Hammarbyslussen, Stockholm 1967-05
Mollberg vid Hammarbyslussen, Stockholm 1967-05
Foto: Leif Törne
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arne Sundström, EMA, 2007-08-09 PN
* I älvbåtarnas kölvatten, 1995, S258
  Byggd 1952
  Varv Westerlings båtbyggeri, Kållandsö, Lidköping
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 11,80 meter -
  Största bredd 3,40 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri - -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1952 Levererad av Westerlings båtbyggeri som Necken II till Tore Westerling, Kållandsö. Trafik på Vänern.
  1953 Såld till Tranås Resebyråförening u.p.a., Tranås och omdöpt till Tranan. Trafik på sjön Sommen.
  1957 Såld till bröderna Ivar och Hugo Åkerblom, Stockholm och omdöpt till Britannia. Sightseeingbåtstrafik i Stockholm.
  1963 Såld till Sightseeing Stockholm AB, Stockholm och omdöpt till Mollberg.
  1967 Såld till Tourist Sightseeing AB, Stockholm.
  1967 Såld till Härnösands kommun, Härnösand och omdöpt till Lubbe. Trafik på Ångermanälven.
  1977 Såld till Kjell Näslund, Ullånger
  1978 Ombyggd med ny styrhytt. Fritidsbåt.
  1988 Såld till Frånö.
  1989 Såld till Stockholm.
Tillbaka till Hugo Åkerblom
Tillbaka till Sightseeing Stockholm AB
Tillbaka till Tourist Sightseeing AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1695 fartyg, 972 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.