Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Nya Hillersjö
Prins Carl Philip på Riddarfjärden, Stockholm 2006-07-24
Prins Carl Philip på Riddarfjärden, Stockholm 2006-07-24
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1901
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm
  Varvsnummer 291
  Registernr 3899
  Fartygstyp Ångfartyg, numera motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 5154222
  Signal JMGQ, numera SDHU
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 31,54 meter 32,82 meter
  Största bredd 5,87 meter 6,07 meter
  Djupgående 2,00 meter 2,48 meter
  Brt/Nrt 173/119 194/92
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin 1 x Caterpillar 3412
  Effekt 260 hk, 191 kW 520 hk, 382 kW
  Toppfart 11,5 knop 11 knop
  Kapacitet 338 passagerare 295 passagerare
  Historik
  1900-11 Beställd av Hillersjö Ångbåts AB, Färingsö för leverans före 1 maj 1901. Beräknad byggnadskostnad 86.000 SEK.
  1901-05 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstads AB som Nya Hillersjö till Hillersjö Ångbåts AB, Färingsö. Hemort Färingsön. Byggkostnad 105.000 SEK.
  1901-05-26 Insatt på traden Stockholm (Munkbrohamnen) - Nockeby - Hillersjö - Svartsjö för att frakta potatis, grönsaker och styckegods, men också fångar från Stockholm till Svartsjö fångvårdsanstalt.
  1908-12-17 Grundstöter ca. kl. 15.30 vid Färjestaden, Svartsjölandet i tät dimma vid färd från Stockholm mot Hillersjö med ca. 20 passagerare ombord. Fartyget, som på grund av dimman, kör mycket långsamt fastnar i leran och kan inte komma loss. Passagerarna evakueras till land med hjläp av en livbåt och får därifrån fortsätta till fots eller med häst och vagn. Fartyget lyckas några timmar senare ta sig loss för egen maskin och kan sedan, utan skador, fortsätta färden till Svartsjö.
  1911-06 Såld till Ångfartygs AB Gamla Svartsjölandet, Stockholm för 74.204 SEK. Ny hemort Stockholm. Fortsatt trafik på traden Stockholm - Hillersjö - Svartsjö.
  1917-06-09 Såld till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja, Stockholm för 61.000 SEK.
  1922-08-10 Ommätt. Mått 31,54 x 5,87 meter. Tonnage 202/138.
  1925-04-22 Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja byter namn till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren, Stockholm.
  1931-02-11 Omdöpt till Bayard. Diverse trader i Mälaren.
  1933 Uthyrd till Oskar Olsson, Hönö. Trafik i Göteborgs skärgård.
  1933-08-19 Ommätt. Mått 31,54 x 5,87 meter. Tonnage 202/106.
  1934-12-31 Såld till Kapten Gunnar Torslund, Stockholm för 8.000 SEK.
  1935-05-20 Ommätt. Mått 31,54 x 5,87 meter. Tonnage 202/129.
  1935-10-08 Såld till Rederi AB Mälartrafik, Stockholm för 8.000 SEK. Trafik på traderna Stockholm - Uppsala, Stockholm - Västerås och Stockholm - Köping.
  1940 Uthyrd till Kungliga Marinförvaltningen under kriget.
  1946 Upplagd vid Hammarbyverken, Stockholm.
  1947-04-28 Såld till handlare Carl Albinsson, Göteborg för 17.500 SEK.
  1947-05-12 Såld till Otto Paul Olofsson (2/3) och Nils Anders Holger Göransson (1/3), Hönö för 55.000 SEK och omdöpt till Hönö. Ny hemort Hönö. Trafik på traden Göteborg - Hönö - Klova.
  1948-02-06 Paul Olofsson köper Nils Göranssons andel i fartyget för 22.666 SEK och blir därmed ensam ägare.
  1951-08-13 Ommätt. Mått 31,54 x 5,87 meter. Tonnage 220/139.
  1952-12 Motoriserad. En råoljemotor, av fabrikat Bergverken/Skandia, 420 hk, 309 kW, installeras. Hon får samtidigt en ny kortare skorsten.
  1968-04-28 Såld till Ragnar Karl Hugo Rudén (1/2) och Lars-Olof Olsson (1/2), Askersund för 18.500 SEK och omdöpt till Bayard. Ny hemort Askersund. Trafik i Vätterns norra delar.
  1969-09-17 Såld till Rederi AB Mälaren - Hjälmaren (Åke Norén), Stora Mellösa för 100.000 SEK. Ny hemort Köping. Trafik på traden Stockholm - Köping samt charter.
  1974 Tas ur trafik. Upplagd vid Riddarholmen.
  1974 Såld till KB Drottningholms Ångfartygs AB, Stockholm. Ny hemort Stockholm. Fortsatt upplagd fram till årskskiftet 1975/76 då man påbörjar renovering av matsalen.
  1976-06-12 Insatt i trafik för Nya Ångfartygs AB Strömma Kanal till bland annat Björkö/Birka och Skokloster/Sigtuna.
  1978 Ombyggd vid Mälarvarvet, Stockholm. Salongen förlängs och det sista av det ursprungliga överbyggnaden rivs bort. Ny huvudmaskin, av fabrikat Kockums & Man, 1.100 hk, 808 kW, installeras. Maskinen har tidigare suttit i u-båten Sjöormen. Ny skorsten, som tidigare suttit på Mudderverk 2.
  1980 Såld till Rederi AB Svenska Kusten, Stockholm. Fortsatt trafik för Nya Ångfartygs AB Strömma Kanal.
  1981 Nya Ångfartygs AB Strömma Kanal ombildas till Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm.
  1981 Fartyget renoveras. Ny huvudmaskin, av fabrikat Caterpillar 3412, 520 hk, 382 kW, installeras vid Finnboda varv, Nacka. Får en ny längre skorsten. Omdöpt till Prins Carl Philip. Drottningholms slotts slottsfogde Robert Pålman blir gudfar till fartyget och hissar dess namnvimpel vid dopet. Trafik på traden Stockholm - Drottningholm samt charter.
  1984 Ombyggd.
  1987 Ommätt. Mått 32,82 x 6,07 x 2,48 meter. Tonnage 194/92.
  1990-01-01 Såld till Rederi AB Diana, Stockholm för 6 milj SEK. Fortsatt trafik för Ångfartygs AB Strömma Kanal.
  1992 Såld till Rederi AB Svenska Kusten, Stockholm för 6 milj SEK. Fortsatt trafik för Ångfartygs AB Strömma Kanal.
  1992-05-15 Grundstöter vid 22-tiden mellan Adelsö och Tofta holmar i Mälaren vid färd mot Stockholm under en charterkryssning. Fartyget, som har ca. 70 passagerare ombord, fastnar och kan inte komma loss för egen maskin.
  1992-05-16 Passagerarna evakueras vid 01-tiden av Vägverkets Adelsöfärja och ankommer till Munsö färjeläge runt kl. 03.00 och får därifrån fortsätta färden mot Stockholm med buss. Prins Carl Philip dras kl. 10.30 loss av Avelins bogserbåt Hermes och förs till Klara Mälarstrand, Stockholm dit man anländer kl. 13.30. Fartyget ådrar sig inga skador vid incidenten eftersom grundet består av sand och mudd.
  1999-01-01 Såld till Bore Lines AB, Stockholm i samband med att Bore Lines AB övertar Ångfartygs AB Strömma Kanal. Bore Lines AB byter sedan namn till Strömma Turism & Sjöfart AB, Stockholm.
  1999-04-24 Prins Carl Philip tar över gudfaderrollen för fartyget i en cermoni vid Stadshuskajen. Efter cermonin får prinsen och kung Carl XVI Gustaf skjuts ut till Drottningholms slott.
  2003 Ombyggd på Rönnäng Varv, Tjörn.
  2006 Drift och bemanning övertas av Koffsan Rederi & Catering AB, Bromma.
  2019 Drift och bemanning övertas av ERA Shipping AB, Johanneshov.
Tillbaka till Hillersjö Ångbåts AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Gamla Svartsjölandet
Tillbaka till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja
Tillbaka till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren
Tillbaka till Rederi AB Mälartrafik
Tillbaka till Rederi AB Mälaren - Hjälmaren
Tillbaka till Nya Ångfartygs AB Strömma Kanal
Tillbaka till Ångfartygs AB Strömma Kanal
Tillbaka till Strömma Turism & Sjöfart AB
Tillbaka till Koffsan Rederi & Catering AB
Tillbaka till ERA Shipping AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1721 fartyg, 992 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marinteknik verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm - Vaxholm - Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.