Öhnsundets Färja
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* De gula färjorna, 2010, S85
* Bemannade färjor i Jämtlands län, 2003, S78-
  Byggd 1937
  Varv Jerfeds Mekaniska Verkstads AB, Örnsköldsvik
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 10,20 meter 10,20 meter
  Största bredd 5,70 meter 5,70 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Penta bensinmotor -
  Effekt 12 hk, 9 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 40 passagerare -
   - personbilar -
  Historik
  1937-01-19 Beställd av Hammerdals Vägdistrikt. Kontrakterad byggnadskostnad 7.800 kr.
  1937 Levererad av Jerfeds Mekaniska Verkstads AB som Öhnsundets Färja till Hammerdals Vägdistrikt. Transporteras till Strömsund i två delar. Trafik över Ströms Vattudal, leden Öhn - Näsviken (Mjösundsudden), Strömsund.
  1944-01-01 Övertagen av Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm.
  ? Ny huvudmaskin, av fabrikat Ford NG4, installeras.
  1956 Omdöpt till Färja 62/77.
  1958 Upplagd som reservfärja.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1969 Skrotad.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk