Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Öland
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1869
  Varv Oscarshamns Mekaniska Verkstads AB, Oskarshamn
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisning
  Längd öa 30,88 meter 30,88 meter
  Största bredd 5,34 meter 5,34 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Oskarshamn ångmaskin 1 x Oskarshamn ångmaskin
  Effekt 80 hk, 58 kW 80 hk, 58 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 300 passagerare -
  Historik
  1868-09 Beställd.
  1868-05-01 Sjösatt.
  1869-06-05 Levererad av Oscarshamns Mekaniska Verkstads AB som Öland till sjökapten Anders Fredrik Falk, Eriksöre, Öland. Hemort Kalmar. Byggnadskostnad 40.000 rdr.
  1869-06-08 Insatt i trafik på traden Degerhamn - Bergkvara - Stensnäs - Kalmar - Mönsterås - Borgholm - Södvik - Oskarshamn.
  1869-10 Gör några turer med gods och passagerare på traderna Kalmar - Stockholm - Umeå och Stockholm - Gävle innan man återgår till Oskarshamn för vinteruppläggning.
  1870-05 Såld till Helsingens Ångbåtsbolag, Sundsvall för 40.000 rdr och omdöpt till Helsingen. Ny hemort Sundsvall. Trafik på traden Sundsvall - Galtström - Gnarp - Jättendal - Stocka - Hudiksvall.
  1870-10 Traden förlängs under hösten till Sundsvall - Hudiksvall - Stockholm (Skeppsbron).
  1871-05-07 En läcka uppstår vid propellern på Furusundsfjärden vid färd från vinteruppläggningen i Stockholm mot Sundsvall. Vatten strömmar in i aktersalongen och för att inte sjunka körs fartyget på grund på en klippa i närheten av Gåsö. Sju dagar senare dras fartyget loss av bogserångfartyget Färdig efter att först ha pumpat ut vatten. Färdig bogserar sedan Helsingen till varv i Stockholm för reparation. Åter i trafik efter två dagar.
  1871-06-02 Helsingens Ångbåtsbolag ombildas till aktiebolag med namnet Helsingens Ångbåts AB, Sundsvall.
  1872-05-09 Får en läcka i ångpannan i höjd med Stocka på årets första färd till Sundsvall. Ångfartyget Svartvik bogserar sex dagar senare fartyget sista biten till Sundsvall. Bogserångfartyget Sandhamn bogserar senare Helsingen till varv i Stockholm för reparation. Åter i trafik 23 juni.
  1872-11-10 Grundstöter ca. kl. 21.30 på Klöshällan innanför Juniskären strax söder om Sundvall. Fartyget tar in vatten och ställer sig på botten med överbyggnaden ovanför vattenytan. Passagerare och besättning överger fartyget och tar sig till ett skär i närheten. Bogserångfartygen Bravo och Färdig kommer till platsen på morgonen dagen efter och försöker först dra loss fartyget. När detta misslyckas bärgar man en del av godset samt tar hand om passagerare och besättning som tillbringat natten ute på det obebodda skäret. Det grundstötta fartyget glider någon dag senare av grundet och sjunker.
  1873-07-16 Såld på auktion av Norska Sjöförsäkringsbolaget Ögder till handlare G.O. Stadin, Sundsvall för 515 rdr. Vraket kvarligger på stort djupt vid Juniskären men Stadin anlitar under hösten Stockholms Dykeri AB för att bärga ytterligare gods från fartyget. Man försöker även bärga delar av själva fartyget men detta misslyckas på grund av hårt väder.
Tillbaka till Helsingens Ångbåtsbolag
Tillbaka till Helsingens Ångbåts AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.