Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Österdalarne
Prins Carl vid Kronhamnstorg, Stockholm
Prins Carl vid Kronhamnstorg, Stockholm
Foto: Vykort. Från Christer Samuelssons samling
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1874
  Varv O. A. Brodins Varv, Gävle
  Varvsnummer -
  Registernr 3257
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JHTG, senare SFZM
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 31,49 meter 34,99 meter
  Största bredd 5,74 meter 5,74 meter
  Djupgående 2,40 meter -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1874 Levererad av Brodins Varv som Österdalarne till Österdalarnes Ångbåts AB, Mora. Hemort Mora. Trafik på Siljan. Fartyget är dock för djupgående för trafik här.
  1897 Såld till Stockholms Transport och Bogserings AB, Stockholm och omdöpt till Prins Carl. Ny hemort Stockholm. Fraktas till Stockholm i delar. Genomgår en omfattande ombyggnad vid Ekensbergs varf, Stockholm. Förlängd 3,50 meter. Ny ångmaskin, 180 hk, 132 kW, och ångpanna installeras.
  1897-09-15 Ommätt. Mått 34,99 x 5,74 meter. Tonnage 189/137.
  1900-05-17 En mystisk man (John Filip Nordlund) går ombord på fartyget i Köping för färd mot Stockholm. Mannen är lång, mycket blek och har små mustascher. När fartyget kommer ut på Granfjärden runt 23:30 går mannen till attack. Han dödar kapten Rönngren med ett dolkhugg och ett revolverskott. Därefter löper han amok på fartyget och dödar ytterligare fyra personer. Att inte fler blir dödade beror mest på att ångfartyget Köping som var i närheten kommer till undsättning eftersom de tycker att Prins Carl har konstig gång i vattnet. Gärningsmannen flyr i en av Prins Carls livbåtar. Han infångas snart, döms och halshuggs den 10 december.
  1919-10-15 Ommätt. Mått 34,99 x 5,74 meter. Tonnage 195/132.
  1924-07-25 Såld till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja, Stockholm för 75.000 SEK.
  1925-04-22 Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja byter namn till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren, Stockholm.
  1926-06-08 Ommätt. Mått 34,99 x 5,74 meter. Tonnage 195/130.
  1934-12-31 Såld till Kapten Gunnar Torslund, Stockholm för 500 SEK.
  1935-10-08 Såld till Rederi AB Mälartrafik, Stockholm för 500 SEK.
  1936-12-04 Såld till Gustaf Sixten Pettersson, Vätö för 2.500 SEK för skrotning. Ny hemort Vätö.
  1937-02-13 Såld till Rederi AB Mälartrafik, Stockholm för 3.400 SEK SEK. Ny hemort Stockholm.
  1937-04-06 Såld till Simon Melker Carlsson, Simsomrederiet, Stockholm för 4.200 SEK och omdöpt till Lars Simson.
  1939 Såld till Firma Pettersson och Mattsson, Vätö för 1.100 SEK.
  1939-04-11 Firma Pettersson och Mattsson meddelar att fartyget nu är skrotat.
Tillbaka till Österdalarnes Ångbåts AB
Tillbaka till Stockholms Transport och Bogserings AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja
Tillbaka till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren
Tillbaka till Rederi AB Mälartrafik
Tillbaka till Simon Carlsson
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1733 fartyg, 999 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Symfoni
Seskarö Sea Charter AB

m/s Symfoni Foto: Patrik Nylin

Fartyget byggdes 1991 vid Hasse Westers mekaniska verkstad i Jordfall för Sten Engströms Sjöservice AB. Under tre sommarsäsonger går hon i trafik för Waxholmsbolaget och därutöver i chartertrafik. År 2000 säljs hon till Vaxholm och fyra år senare till Stocksund och Klart Skepp Vida AB. 2010 säljs hon till Royal Stockholm Cruise Line i Norrköping och fem år senare säljs hon till dess nuvarande ägare Seskarö Sea Charter AB i Luleå. Under ett par år från 2020 hyrs fartyget in sommartid av Blidösundsbolaget för trafik för Waxholmsbolaget på traden Nynäshamn - Sandhamn. I övrigt trafikerar hon Luleå skärgård.