Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Polesie 11
Gryf vid Fjäderholmarna, Stockholm 2013-09-21
Gryf vid Fjäderholmarna, Stockholm 2013-09-21
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* http://www.spkflot.ru/polesie.htm
* http://fleetphoto.ru/models/70/
  Byggd 1991
  Varv Gomel Shipyard, Gomel, Vitryssland (Sovjetunionen)
  Varvsnummer 61
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 21,20 meter 21,20 meter
  Största bredd 5,00 meter 5,00 meter
  Djupgående 1,03 meter 1,03 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x STAR Leningrad M401-A2 1 x STAR Leningrad M401-A2
  Effekt 1.100 hk, 810 kW 1.100 hk, 810 kW
  Toppfart 35 knop 35 knop
  Kapacitet 53 passagerare 53 passagerare
  Historik
  1991-10-21 Levererad av Gomel Shipyard som Polesie 11 till Kaliningrad. Trafik på floden Pregel. Djupgående vid fart 0,40 meter.
  2006? Såld till Zegluga Gdanska Sp. z o.o., Gdansk, Polen.
  2010-08 Såld till Firma Gryfer, Slawomir Pyta, Gryfino, Polen och omdöpt till Gryf. Hemort Szczecin. En större renovering genomförs.
  2011-07 Insatt i trafik för Wodne Linie Lotnicze på traden Swinoujscie - Szczecin.
  2013-02 Såld till Gåshaga Rederi AB, Stockholm och inofficiellt omdöpt till "SandhamnXpress". Har fortfarande polsk flagg.
  2013-09-20 Insatt i trafik på traden Stockholm - Sandhamn.
Tillbaka till Gåshaga Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1697 fartyg, 973 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.