Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Polstjernan
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Nils-Henrik Krokstedt, EMA 2010-08-11 PN
* Båtologen 3/1979, S157-158
* Båtologen 6/1980, S298-299
* Länspumpen 2/1994, Reg
* Länspumpen 3/1996, S4-5
* Länspumpen 3/1999, S23-33
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S192
  Byggd 1863
  Varv Motala Werkstads Bolag, Motala
  Varvsnummer 106
  Registernr 3472
  Fartygstyp Ångfartyg, senare motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 23,97 meter -
  Största bredd 3,80 meter -
  Djupgående 2,20 meter -
  Brt/Nrt 48/16 -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 40 hk, 29 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1863 Levererad av Motala Werkstads Bolag som Polstjernan till Venerns Seglationsstyrelse, Åmål. Lotsångare på Vänern.
  1883 Ny ångmaskin och ångpanna installeras.
  1890-06 Såld till Karlstad. Lustresor i norra Vänern.
  1895 Såld till kapten Nils Gustaf Zetterberg, Visingsö. Trafik i södra Vättern.
  1897-06 Såld till pr/Friden Olofsson, Lemunda, Motala. Insatt i trafik på traden Motala - Vadstena - Lemunda - Näs - Kavelbäck - Medevi - Råå - Apelvik - Hammar - Åmmeberg - Askersund.
  1899 Ombyggd och förbyggd. Passagerarcertifikat för 90 passagerare. Vid resor i trängre farvatten 120 passagerare.
  1901 Såld till AB Lemunda Sandstensbrott, Lemunda, Motala.
  1906-04-14 Såld till Stockholms Transport och Bogserings AB, Stockholm.
  1907-05-02 Såld till Ernest Gustaf Pettersson Munk, Västerås.
  1915 Såld till Westerås Tegel- & Murbruks AB, Västerås.
  192? Motoriserad.
  1923 Såld till pr/Johan Frithif Ankarholm, Stockholm och omdöpt till Alba.
  1924-10-04 Brand uppstår i maskinrummet vid färd på Granfjärden, Västerås. Man får bogserhjälp in till Västerås och under tiden lyckas besättningen själva släcka elden. All träinredning från midskepps och akterut förstörs. Orsaken till branden tros vara att en fotogenlampa i maskinrummet exploderat.
  1925-08-05 Såld till Ideals Svetsningsverkstad, Smedsudden, Stockholm för 2.000 kr.
  1926-02-15 Såld till Kolviks Ångsåg, Hemmesta, Värmdö och omdöpt till Kolviks Ångsåg.
  1926 Omdöpt till Kolvik.
  1927-03 Såld till pr/Hjalmar Robert Carlsson, Linköping och omdöpt till Kolviks Ångsåg.
  1927-12-10 Såld till skeppare Karl Arvid Högström, Söderköping för 4.350 kr.
  1931-11-18 Anmälan om att fartyget skrotats i Söderköpings skeppsdocka.
Tillbaka till AB Lemunda Sandstensbrott
Tillbaka till Stockholms Transport och Bogserings AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1729 fartyg, 996 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Symfoni
Seskarö Sea Charter AB

m/s Symfoni Foto: Patrik Nylin

Fartyget byggdes 1991 vid Hasse Westers mekaniska verkstad i Jordfall för Sten Engströms Sjöservice AB. Under tre sommarsäsonger går hon i trafik för Waxholmsbolaget och därutöver i chartertrafik. År 2000 säljs hon till Vaxholm och fyra år senare till Stocksund och Klart Skepp Vida AB. 2010 säljs hon till Royal Stockholm Cruise Line i Norrköping och fem år senare säljs hon till dess nuvarande ägare Seskarö Sea Charter AB i Luleå. Under ett par år från 2020 hyrs fartyget in sommartid av Blidösundsbolaget för trafik för Waxholmsbolaget på traden Nynäshamn - Sandhamn. I övrigt trafikerar hon Luleå skärgård.