Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Punkaharju
Legend vid Karlsro varv, Norrköping 2007-11-02
Legend vid Karlsro varv, Norrköping 2007-11-02
Foto: Lars-Åke Gustavsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Nils-Henrik Krokstedt, EMA, 2006-06-11 PN
* Erik Hag, BREV, 2007-04-10 PN
* Båtologen 2/1995, S80, 85
* Båtologen 4/1997, S176
* Skärgårdsbåten 2/1995, S27-28
* Skärgårdsbåten 4/1983, S20-21
* Ångbåten 56, 1982, S29
* Passagerar-Redaren 2/1995, S9
* Sveriges Skeppslista 2006, S82
  Byggd 1906
  Varv Paul Wahl & Co, Warkaus Bruk, Leppävirta, Finland
  Varvsnummer 417
  Registernr 14708
  Fartygstyp Ångfartyg, numera motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal WBSD, OGUX, numera svensk signal SHYD
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 24,60 meter 26,59 meter
  Största bredd 6,50 meter 6,50 meter
  Djupgående 2,30 meter -
  Brt/Nrt 147/88 -
  Maskineri 1 x ångmaskin -
  Effekt 150 hk, 110 kW 230 hk, 169 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 200 passagerare -
  Historik
  1906-05-25 Levererad av Paul Wahl & Co, Warkaus Bruk som Punkaharju till Saimaan Laivamatkat OY, Savonlinna/Nyslott, Finland. Finsk signal WBSD. Trafik på traden Savonlinna - Punkaharju - Putikko.
  1912-04-18 Omdöpt till Orivesi I.
  1950-04-14 Såld till Saimaan Höyrylaiva OY, Savonlinna/Nyslott.
  1966-12-30 Såld till Savonlinnan kaupunki (Nyslott stad), Savonlinna/Nyslott.
  1967 Eldhärjas och får stora skador.
  1967-12-09 Såld till Saimaan Laivamatkat OY, Savonlinna/Nyslott.
  1968 Reparerad. Motoriserad med en dieselmotor. Ny signal OGUX.
  1976-04-22 Omdöpt till Orivesi.
  1982-03-03 Såld på offentlig auktion i Savonlinna/Nyslott till Erkki Leppänen, Helsingfors för 0,5 milj FIM på uppdrag av Proxy AB, Helsingfors.
  1982-05-08 Såld till Kalevan Laivat OY, Lappenranta. Trafik på traden Villmanstrand - Saiman kanal - Viborg.
  1984-02 Kalevan Laivat OY byter namn till Lappeenrannan Laiva OY, Lappenranta.
  1986-10-09 Såld till Logo Lines OY, Lahti och omdöpt till Lahti. Ska flyttas tilll sjön Vesijärvi, Lahti men det visar sig bli för kostsamt. Upplagd i Åbo.
  1987-05-22 Såld till Archipelago Cruise AB (Tore Johansson), Mariehamn och omdöpt till Legend. Charterbåt i Mariehamn.
  1991-03-27 Såld till Legend Kryssningar AB (Sune Axelsson), Mariehamn från Archipelago Cruise ABs konkusbo.
  1994-12-09 Såld till Bråvikens Skärgårdsturer AB, Norrköping för 0,5 milj SEK från Legend Kryssningar ABs konkursbo. Svensk signal SHYD. Ska användas i trafik på Bråviken. Renoveringsarbeten inleds men när fartyget tas upp på slip vid Karlsro, Norrköping upptäcks att skrovet är i mycket dåligt skick. Eftersom ägaren saknar ekomomiska medel läggs fartyget upp vid Karlsro.
  1996-12 Skrovet börjar läcka vid uppläggningsplatsen vid Karlsro, Norrköping. Vatten forsar in och efter ett tag står fartyget på botten.
  2004 Utmätt av Kronofogden på grund av obetalda räntor och registerhållningsavgifter.
  2012 Såld till Cycle Supply Alf Jacobsson AB, Norrköping.
  2014-01-13 Cycle Supply Alf Jacobsson AB försätts i konkurs vid Norrköpings tingsrätt.
  2022-01-27 Bärgas av Amfimarin AB. Dras upp på land av två bogserbilar och skrotning påbörjas på plats dagen därpå.
Tillbaka till Bråvikens Skärgårdsturer AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1697 fartyg, 974 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.