Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Qvick
Kvick vid Norsholm, Norrköping 2009-07-16
Kvick vid Norsholm, Norrköping 2009-07-16
Foto: Anders Winter
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Svensk Sjöfarts Tidning 46/1972, S63
  Byggd 1937
  Varv Sölvesborgs Varvs- och Rederi AB, Sölvesborg
  Varvsnummer 14
  Registernr 11037
  Fartygstyp Motorfärja
  Material -
  IMO nummer -
  Signal SGTM, numera SFE 3937
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 17,12 meter 15,23 meter
  Största bredd 5,50 meter 4,44 meter
  Djupgående - 1,20 meter
  Brt/Nrt - 26/12
  Maskineri - -
  Effekt - 40 hk, 30 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1936-07-10 Kölsträckt.
  1937-03-29 Sjösatt
  1937-04-22 Levererad av Sölvesborgs Varvs- och Rederi AB, Sölvesborg som Qvick till Helsingborgs Hamnstyrelse, Helsingborg. Trafik i Helsingborgs hamn, traden Hamntorget - Parapeten.
  1939 Upplagd pga. kriget.
  1945 Omdöpt till Kvick. Åter i trafik på traden Hamntorget - Parapeten.
  1970 Trafiken läggs ner. Upplagd på land.
  1972 Såld till Dykarklubben Djupingarna, Helsingborg för 10 SEK. Dykfartyg i Öresund.
  1977 Såld till PLM Återvinning AB (fd. Persöner AB), Ystad för skrotning.
  1977 Såld till Jan Erik Odenbalk, Stockholm.
  1978-02 Lämnar Ystad för färd till Stockholm.
  1978 Såld till K Carlås, Broxvik, Vikbolandet.
  1981 Såld till pr/C Öberg, Linköping.
  2019-11-19 Överförd till båtregistret med signal SFE 3937.
Tillbaka till Helsingborgs Hamnstyrelse
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1736 fartyg, 1004 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Sunnan
Blidösundsbolaget AB

m/s Sunnan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes vid Marimatic AB i Östhammar 1968 för Waxholms Ångfartygs AB där hon sätts i trafik i Stockholms skärgård. Säljs 1993 till Motena AB och döps om till Saltarö. 2017 säljs fartyget till Blidösundsbolaget AB. Sedan 2018 gör hon god tjänst på traden Klara Mälarstrand – Tappström för SL under vår och höst. Sommartid trafikeras Nordsydlinjen. 2024 genomgick hon en ombyggnad av övre däck för att möjliggöra ordentliga besättningshytter.