Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ran
Nocturnus i Leksand 2005-09-10
Nocturnus i Leksand 2005-09-10
Foto: Anders Winter
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Alla våra Ångslupar, 1994, S84
* På Sjö & Älv i Dalarna, Utg 2, 2000, S279
* Nils-Henrik Krokstedt, EMA, 2006-10-29 PN
* Tony Nordesjö, EMA, 2006-10-11 PN
* Bengt Westin, EMA, 2007-01-13 PN
  Byggd 1877
  Varv O A Brodins varv, Gävle
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup, numera motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 17,44 meter 17,44 meter
  Största bredd 3,64 meter 3,64 meter
  Djupgående 1,54 meter 1,54 meter
  Brt/Nrt 34/- -
  Maskineri 1 x Gefle ångmaskin -
  Effekt 40 hk, 29 kW 70 hk, 51 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1877 Levererad av O A Brodins varv som Ran till Olof August Brodin, Gävle. Trafik i Gävle.
  1878 Såld till Ångslups AB Nocturnus, Söderhamn och omdöpt till Nocturnus. Trafik i Söderhamns omgivningar.
  ? Såld till Nya Ångbåts AB Nocturnus, Söderhamn.
  1906 Ny ångmaskin från Sunds Mekaniska Verkstad installeras.
  192? Såld till Sundsvalls Förenade Stuveri AB, Sundsvall. Stuveribåt.
  1954 Såld till Oskar Eriksson, Sundsvall och omdöpt till Gustav. Kallas för "Blå-Gustav". Ombyggd till bogserbåt och motoriserad. Ångmaskinen ställs ut i foajén på Sunds Bruk. Sätts 1989 in i s/s Primus från Sundsvall.
  1968 Såld till Hans Kers, Leksand och omdöpt till Nocturnus.
Tillbaka till Olof August Brodin
Tillbaka till Ångslups AB Nocturnus
Tillbaka till Nya Ångbåts AB Nocturnus
Tillbaka till Sundsvalls Förenade Stuveri AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1736 fartyg, 1004 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Sunnan
Blidösundsbolaget AB

m/s Sunnan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes vid Marimatic AB i Östhammar 1968 för Waxholms Ångfartygs AB där hon sätts i trafik i Stockholms skärgård. Säljs 1993 till Motena AB och döps om till Saltarö. 2017 säljs fartyget till Blidösundsbolaget AB. Sedan 2018 gör hon god tjänst på traden Klara Mälarstrand – Tappström för SL under vår och höst. Sommartid trafikeras Nordsydlinjen. 2024 genomgick hon en ombyggnad av övre däck för att möjliggöra ordentliga besättningshytter.