Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Sjöjungfru
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1970
  Varv Österskärs Båtvarv AB, Österskär
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Plast
  IMO nummer -
  Signal SFC 4160, Finsk OH8147, numera svensk SFE 4440
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 8,70 meter 8,70 meter
  Största bredd 3,10 meter 3,10 meter
  Djupgående 1,10 meter 1,10 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri - 2 x Hyundai SeasAll
  Effekt - 500 hk, 367 kW
  Toppfart - 34 knop
  Kapacitet - 12 passagerare
  Historik
  1970 Levererad av Österskärs Båtvarv till Marinen.
  1988 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta TMD 70D, 280 hk, 206 kW, installeras.
  ? Såld till Kurt Andersson, Strömstad.
  1997 Såld till Överlevaren Rederi KB, Nämdö. Taxibåtstrafik i Stockholms skärgård.
  2000 Såld till Tomas Johansson, Arkösund och omdöpt till Sjöjungfru. Trafik på traden Nävekvarn, Nyköping - Arkösund samt taxibåtstrafik i Östergötlands skärgård.
  2006 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta TAMD 71B, 380 hk, 279 kW, installeras.
  2014 Såld till Magnus Holmbom, Sandhamn.
  201? Nya huvudmaskiner, av fabrikat Hyundai SeasAll, 500 hk, 367 kW, installeras. Man ökar samtidigt från en till två huvudmaskiner.
  2018 Såld till Dalsbruks Sjötrafik AB / Taalintehtaan Meriliikenne Oy, Dalsbobruk, Finland och omdöpt till Freja. Finsk signal OH8147.
  2020-11 Såld till Promare AB, Nynäshamn och omdöpt till Promare Transport. Ny hemort Vinö. Svensk signal SFE 4440. Trafik för Kalmar länstrafik på traden Klintemåla - Vinö - Strupö - Älö, Figeholm.
  2022-10-28 Såld till Mócean AB, Åkersberga och omdöpt till Mócean. Ny hemort Åkersberga. Taxibåtstrafik i Stockholms skärgård.
Tillbaka till Mocean AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1695 fartyg, 973 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.