Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Sjuan
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Styrelseprotokoll, Centrum för Näringslivshistoria, 2013-06-17 PN, Foto
* Skärgårdsbåten 1/2012, S24-28
* Innan broarna byggdes, S:t Eriks ångsbok 1996, Arne Sundström, S99-126
  Byggd 1878
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 275
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 14,05 meter -
  Största bredd 3,12 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 16 hk, 12 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 62 passagerare -
  Historik
  1878 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Sjuan till Nya Ångslupsbolaget, Stockholm. Trafik på Riddarfjärden, Stockholm, traden Röda Bodarna - Riddarholmskanalen - Ragvaldsbro.
  1881 Flyttas till traden Ragvaldsbro - Skinnarviken - Eldkvarnsviken.
  1889-05 Såld till Arboga Ångslups AB, Arboga för 5.000 SEK och omdöpt till Victoria. Trafik på traden Arboga - Kungsör.
  1890-07-02 Såld på auktion till ingenjör Ramberg för 4.100 SEK.
  1902 Såld till Laxå Bruks AB, Laxå. Omändrad till bogserbåt.
  19?? Såld till Aspa Bruk AB, Aspa och omdöpt till Aspa.
  1936 Såld till John Bergman, Motala och omdöpt till Jim.
  1939 Uthyrd till Axel Svensson, Visingsö. Bogsering av m/s Hebe I på traden Gränna - Visingsö. Detta för pga. svårigheterna att få tag i bränsle till Hebe I under kriget. Fartygsinspektionen stoppar dock dessa turer efter ett tag eftersom Hebe I inte har klass som passagerarpråm.
Tillbaka till Nya Ångslupsbolaget
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1003 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Fröja
AB Göteborg -
Styrsö Skärgårdstrafik

m/s Fröja Foto: Krister Nilsson

Fartyget färdigställdes vid Djupviks varv AB 1980 efter att skrovet tillverkats vid Falkenbergs varv AB. Leveransen till Styrsöbolaget skedde den 13 december och byggnadskostnaden uppgick till 6,5 milj SEK. Sedan dess och än idag är hon trogen trafiken i Göteborgs södra skärgård.