Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Skogsö
Ran vid Strandvägskajen, Stockholm 2013-06-02
Ran vid Strandvägskajen, Stockholm 2013-06-02
Foto: Kerold Klang
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1913
  Varv Skrov: AB Kollin & Ström, Borlänge
Överbyggnad: Hugo Schuberts varv, Saltsjöbaden
  Varvsnummer Skrov: -
Överbyggnad: -
  Registernr 11171
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SFB 4807
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 12,89 meter 13,75 meter
  Största bredd 3,21 meter 3,21 meter
  Djupgående 1,12 meter 1,25 meter
  Brt/Nrt 11/9 12/10
  Maskineri - 1 x Volvo Penta D5A-T
  Effekt - 98 hk, 72 kW
  Toppfart - 8 knop
  Kapacitet - 30 passagerare
  Historik
  1913-02-17 Kontrakt skrivs mellan Hugo Schuberts varv och Ångbåts AB Södertörn, Ösmo.
  1913-04-28 Skrovet färdigt vid AB Kollin & Ström, Borlänge.
  1913-05-03 Skrovet ankommer till Hugo Schuberts varv, Saltsjöbaden från Borlänge.
  1913-06-09 Sjösatt.
  1913-06 Levererad av Hugo Schuberts varv som Skogsö till Ångbåts AB Södertörn, Ösmo.
  1913-06-17 Insatt i trafik på traderna Saltsjöbaden - Moranedet - Skogsö och Saltsjöbaden - Älgömaren.
  1914-03-01 Såld till Waxholms Nya Ångfarygs AB, Vaxholm för 4.000 SEK. Ny hemort Vaxholm. Ligger mest upplagd som reservbåt på grund av problem med maskineriet.
  1936 Upprustas och omdöpt till Ran. Lokaltrafik i Vaxholmsområdet.
  1961 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta MD 47, 65 hk, 47 kW, installeras.
  1964-09-03 Såld till Waxholms Ångfartygs AB, Vaxholm för 50.000 SEK.
  1974-06 Insatt i trafik mellan Vaxholm och Vaxholms fästning.
  1980 Såld till HB Ellboda Friluftsgård, Bogesund. Hemort Vaxholm.
  1983 Såld till Rederi AB Badholmen, Vaxholm.
  1991-05 Såld till Gunnar Rosberg, Nacka för 75.000 SEK efter att länge ha legat på land för försäljning. Hemort Vaxholm. En större renovering påbörjas.
  1993 Renoveringen klar. Godkänd av Sjöfartsverket.
  1994 Börjar gå i chartertrafik.
  2007 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta D5A-T, 98 hk, 72 kW, installeras.
  2002 Såld till RAN ekonomisk förening, Nacka. Ny hemort Nacka.
  2022-04 Såld till Sundbyholms Rederi AB, Eskilstuna. Ny hemort Strängnäs.
Tillbaka till Ångbåts AB Södertörn
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till HB Ellboda Friluftsgård
Tillbaka till Rederi AB Badholmen
Tillbaka till RAN ekonomisk förening
Tillbaka till Sundbyholms Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 969 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.