Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Stafsnäs
Rudenschöld vid AB Hästholmsvarvet, Gåshaga, Lidingö
Rudenschöld vid AB Hästholmsvarvet, Gåshaga, Lidingö
Foto: Erik Holmberg. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1876
  Varv William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet, Stockholm
  Varvsnummer 128
  Registernr 2653
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material -
  IMO nummer -
  Signal JFTB
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 25,63 meter -
  Största bredd 5,03 meter -
  Djupgående 1,72 meter -
  Brt/Nrt 80/16 -
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin -
  Effekt 80 hk, 59 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1876 Levererad av William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet som Stafsnäs till Ångbåtsbolaget Strömma Kanal, Stockholm. Insatt på traden Stockholm - Strömma Kanal - Stavsnäs - Sandhamn.
  1887 Såld till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm.
  1889 Såld till Umeå Nya Ångslups AB, Umeå och omdöpt till Döbeln. Ombyggd.
  1906 Såld till Johan Oscar Wikström, Umeå för 6.000 kr.
  1908 Överlåten till Ångbåts AB Umeå Skärgård för 13.500 kr.
  1911 Såld på exekutiv auktion till Johan Oscar Wikström, Umeå för 3.500 kr.
  1913 Såld till Johan August Sjödin, Piteå.
  1915 Sjunker vid ångbåtskajen i Långnäs, Piteå. Bärgas av s/s Thyra från Munksund.
  1916 Såld till E E Wallstén, Piteå för 17.000 kr.
  1917 Såld till Axel H Olsson, Lidköping för 31.000 kr och omdöpt till Rudenschöld.
  1932 Ombyggd till Pråm.
  1961-10-25 Skrotad av J A Lindegren, Västra Ryd.
Tillbaka till Ångbåtsbolaget Strömma Kanal
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Umeå Nya Ångslups AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.