Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Svanen
Svanen vid Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm vid leveransen 1893-06
Svanen vid Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm vid leveransen 1893-06
Foto: Okänd. Från Sjöhistoriska museets samling
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Alla våra Ångslupar, 1994, S79
* Sjöstad, 1971, S260, 300
* Stadsarkivets Årsbok 2001, S17, 19, 28-29, 46
* Sveriges inre vattenvägar Del 2, 1978, S291-292, 295-296
  Byggd 1893
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material -
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 11,80 meter -
  Största bredd 2,83 meter -
  Djupgående 0,37 meter -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin -
  Effekt 6 hk, 4 kW -
  Toppfart 7 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1893-06-27 Lämnar Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm för leveransresan till Luleå.
  1893-07-04 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm som Svanen till pr/Nils Wallmark, Luleå. Trafik på traden Luleå - Björsbyn - Bensbyn - Brändön - Persön - Ängesbyn - Smedsbyn - Vibbön - Brobyn.
  189? Trafik på Lule älv.
  1900 En ny, starkare, ångmaskin på 20 hk, 15 kW, installeras. Används nu mest för bogseringar.
  1905 Såld till Rederi AB Boden, Boden och omdöpt till Boden. Dras på landsväg av 10 hästar från Luleå till Boden, där den sjösätts vid Bränne. Används mest som timmerbogserare.
  1909 Omdöpt till Svanen.
  1915 Upplagd.
  1916 Såld till Johan Arvid Nilsson, Luleå.
  1918-04 Såld till Luleå Ångslups AB, Luleå. Trafik på traden Luleå - Svartöstaden.
  1919-05 Såld till AB Luleå Varv & Verkstäder, Luleå och omdöpt till Toddy. Ombyggd till vattenbåt.
  ? Såld till Anton Wirén, Piteå.
  193? Upplagd på land. Maskin och panna uttagen.
Tillbaka till Luleå Ångslups AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1695 fartyg, 972 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.