Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Tallvik
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* De gula färjorna, 2010, S87
  Byggd 1932
  Varv Luleå varv AB, Luleå
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 14,15 meter -
  Största bredd 8,02 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Ford B50 -
  Effekt 50 hk, 37 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 50 passagerare -
   - personbilar -
  Historik
  1932 Levererad av Luleå varv AB som Tallvik till Kalix vägstyrelse, Kalix. Trafik över Kalixälven, leden Bränna - Tallvik, Överkalix.
  1944-01-01 Övertagen av Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm.
  1955 Flyttas till leden Boheden - Sandskär, Överkalix sedan en bro byggts vid Tallvik.
  1956 Omdöpt till Färja 62/107.
  1963 Såld till Bert Bergström, Båtskärsnäs.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1704 fartyg, 981 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.