Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Tornator III
Kung Sverker i Motala 2010-10-11
Kung Sverker i Motala 2010-10-11
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1907
  Varv Paul Wahl & Co, Varkaus, Finland
  Varvsnummer -
  Registernr 13803
  Fartygstyp Ångbogserare, numera motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal Finsk signal WBSP, senare OIIS, numera svensk SMTP
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 21,95 meter 22,86 meter
  Största bredd 4,75 meter 4,80 meter
  Djupgående - 2,50 meter
  Brt/Nrt 58/33 67/20
  Maskineri 1 x ångmaskin 1 x Scania DSI 11
  Effekt 62 hk, 45 kW 240 hk, 176 kW
  Toppfart - 10 knop
  Kapacitet - 75 passagerare
  Historik
  1907 Levererad av Paul Wahl & Co som Tornator III till AB Tornator, Imatra, Nyslott, Finland. Hemort Savolinna. Finsk signal WBSP. Trafik som bogserbåt på Saimaa-sjöarna.
  1931 AB Tornator sålt till Enso-Gutzeit Oy, Helsingfors som även övertar fartyget. Omdöpt till Uuno.
  1965 En hjälpmaskin, av fabrikat Valmet, 31 hk, 23 kW, installeras.
  1967 Upplagd.
  1971 Såld till Pirttisaaren Lomakylä Oy, Joensuu, Vaasa. Trafik på sjön Evijärvi.
  1974 Ombyggd till passagerarfartyg vid Enso-Gutzeit Usakeyhtio, Nyslott och omdöpt till Pirttisaari. Ny hemort Joensuu. Ny signal OIIS. Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania-Vabis DS 11, 240 hk, 176 kW, installeras. Nytt tonnage 80/45.
  1977 Såld till Nurmeksen Pikapalvelu, Matti Tuurunen ja Kumpp. ky, Nurmes och omdöpt till Weera. Ny hemort Nurmes.
  1987-05-20 Såld till Hangon Merimatkat (Tage Sandberg), Hangö.
  ? Överförd till Lohjan Järvimatkaily Ky (Tage Sandberg), Hangö.
  1988-10-20 Såld till Motala Kanaltrafik AB, Motala för 440.000 FIM och omdöpt till Kung Sverker. Svensk signal SMTP. Renoveras i Norrköping.
  1989-05-13 Premiärtur på Göta kanal från Motala.
  2006-07-21 Assisterar m/s Wilhelm Tham som grundstött utanför Vadstena.
  2024-12-16 Såld till Sverkers Rederi AB, Motala. Fortsatt trafik på Göta kanal från Motala.
Tillbaka till Motala Kanaltrafik AB
Tillbaka till Sverkers Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1729 fartyg, 996 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Symfoni
Seskarö Sea Charter AB

m/s Symfoni Foto: Patrik Nylin

Fartyget byggdes 1991 vid Hasse Westers mekaniska verkstad i Jordfall för Sten Engströms Sjöservice AB. Under tre sommarsäsonger går hon i trafik för Waxholmsbolaget och därutöver i chartertrafik. År 2000 säljs hon till Vaxholm och fyra år senare till Stocksund och Klart Skepp Vida AB. 2010 säljs hon till Royal Stockholm Cruise Line i Norrköping och fem år senare säljs hon till dess nuvarande ägare Seskarö Sea Charter AB i Luleå. Under ett par år från 2020 hyrs fartyget in sommartid av Blidösundsbolaget för trafik för Waxholmsbolaget på traden Nynäshamn - Sandhamn. I övrigt trafikerar hon Luleå skärgård.