Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Uddevalla
Uddevalla i Uddevalla ca. 1865
Uddevalla i Uddevalla ca. 1865
Foto: Okänd. Från Bohusläns Museums samling
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1852
  Varv Motala Warf, Norrköping
  Varvsnummer 38
  Registernr -
  Fartygstyp Hjulångare
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal Dansk signal NPWT
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 42,39 meter 41,00 meter
  Största bredd 4,75 meter 4,75 meter
  Djupgående 2,07 meter -
  Brt/Nrt - 116/67
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Motala ångmaskin
  Effekt 240 hk, 176 kW 240 hk, 176 kW
  Toppfart 13 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1852-08-10 Sjösatt ca. kl. 18.00.
  1852-10-09 Levererad av Motala Warf som Uddevalla till Göteborgs och Uddevalla Ångbåts-Bolag, Uddevalla. Hemort Uddevalla. Trafik på traden Göteborg - Uddevalla.
  1852-10-21 Insatt i trafik på traden Göteborg - Marstrand - Stenungsund - Svanesund - Uddevalla.
  1853-06 Under sommaren förlängs traden från Uddevalla till Strömstad och Fredrikshald (Halden).
  1876-01 Uthyrd till Det danske Indenrigsministerium, Fredricia, Danmark. Reservfartyg för Stats-Jærnbanerne i Lilla Bält, traden Strip - Fredericia.
  1876-03-16 Såld till Det danske Indenrigsministerium, Fredricia, Danmark för 50.000 SEK och omdöpt till Reserven. Ny hemort Fredricia. Dansk signal NPWT. Tonnage 111/60. Fortsatt reservfartyg för Stats-Jærnbanerne i Lilla Bält, traden Strip - Fredericia.
  1876-10-07 Ombyggd. Nytt tonnage 116/64.
  1882-10-07 Ommätt. Tonnage 116/67.
  1883-09-05 Såld till skeppsredaren Alfred Christensen, Köpenhamn.
  1884-05-02 Anmäls som upphuggen 1883 i Köpenhamn.
Tillbaka till Göteborgs och Uddevalla Ångbåts-Bolag
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.