Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ulvsundets Färja
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1953
  Varv AB Åsi-verken, Åmål
  Varvsnummer 14
  Registernr 13599
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SMBX
  Systerfartyg Stegeborgsfärjan Kornhallsfärjan Jordfallets Färja II
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 16,97 meter 17,10 meter
  Största bredd 7,00 meter 7,04 meter
  Djupgående 1,12 meter -
  Brt/Nrt 28/8 28/8
  Maskineri - -
  Effekt 15 hk, 11 kW 106 hk, 78 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 78 passagerare -
   6 personbilar -
  Historik
  1953-03-11 Levererad av AB Åsi-verken som Ulvsundets Färja till Vägförvaltningen i Stockholms län, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik på leden Ytterjärna - Mörkö, Ulvsundet, Södertälje.
  1956 Omdöpt till Färja 62/181.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1970 Såld till Högmarsö Samfällighetsförening, Högmarsö och omdöpt till Högmarsöfärjan. Trafik på leden Högmarsö - Svartnö, Norrtälje.
  1979 Såld till Franz Lawaczeck, Enköping och omdöpt till Flatgarn. Ombyggd till torrlastfartyg.
  2019-10-29 Avregistrerad från skeppsregistret.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1736 fartyg, 1004 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Sunnan
Blidösundsbolaget AB

m/s Sunnan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes vid Marimatic AB i Östhammar 1968 för Waxholms Ångfartygs AB där hon sätts i trafik i Stockholms skärgård. Säljs 1993 till Motena AB och döps om till Saltarö. 2017 säljs fartyget till Blidösundsbolaget AB. Sedan 2018 gör hon god tjänst på traden Klara Mälarstrand – Tappström för SL under vår och höst. Sommartid trafikeras Nordsydlinjen. 2024 genomgick hon en ombyggnad av övre däck för att möjliggöra ordentliga besättningshytter.