Wallsundets Färja
Färja 62/72 1965-07-02
Färja 62/72 1965-07-02
Foto: Bernt Fogelberg
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* De gula färjorna, 2010, S85
* Bemannade färjor i Jämtlands län, 2003, S93-94
  Byggd 1934
  Varv Waplans Mekaniska Verkstads AB, Vaplan, Nälden
  Varvsnummer 8
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 18,00 meter 28,02 meter
  Största bredd 8,00 meter 11,36 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Munktell 2 x Scania-Vabis DN11
  Effekt 90 hk, 66 kW 300 hk, 220 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 200 passagerare -
   10 personbilar -
  Historik
  1934-03-13 Beställd av Revsunds Vägdistrikt för leverans den 15 maj 1934. Kontrakterad byggnadskostad 30,330 kr.
  1934-06-05 Levererad av Waplans Mekaniska Verkstads AB som Wallsundets Färja till Revsunds Vägdistrikt. Byggnationen av färjan sker i Ytterån. Trafik på Storsjön, leden Frösön - Genvalla, Östersund.
  1944-01-01 Övertagen av Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm.
  1956 Omdöpt till Färja 62/72.
  1957 Flyttas till Sannsundet, leden Hackås - Näs.
  1961 Upplagd.
  1963 Ombyggd i Dvärsätt av Waplans Mekaniska Verkstads AB. Förlängd med 10,08 meter och breddad med 3,36 meter. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania-Vabis DN11, 300 hk, 220 kW, installeras. Man ökar samtidigt från en till två huvudmaskiner.
  1963 Flyttas efter ombyggnaden till leden Isön - Norderön.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1980 Upplagd.
  1985 Skrotas vid Härke Slip, Frösön, Östersund.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk