|
Wikbolandets Ångslups AB
|
 |
Wikbolandets Ångslups AB, Norrköping bildas våren 1900 av bland annat sjökapten Johan August Delmar, Manhem, maskinist A.G. Sedin och grosshandlare Frans Blom, Norrköping för att bedriva trafik från Norrköping längs Bråvikens södra sida. Man köpter ångslupen Tuisten och döper om den till "Wikbolandet". Detta namnbyte blir dock inte godkänt så officiellt heter båten fortfarande "Turisten". Trafiken på traden Norrköping - Lönö startar 14 juli 1900. Aktiekapitalet är dock för litet och redan på bolagsstämman 17 april 1901 beslutar man att rederiet ska upplösas. Båten övertas då av ett partrederi med sjökapten Johan August Delmar i spetsen. |
|
|
 |
|
 |
Anm. |
Verksamheten upphört, inga kontaktuppgifter. |
|
 |
|
 |
|
 |
Tillbaka till Rederier |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1003 rederier och 124 nybyggnadsvarv.
Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
|
|
 |
|
|  |
|
|
|  |
|
m/s Fröja AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik
 Fartyget färdigställdes vid Djupviks varv AB 1980 efter att skrovet tillverkats vid Falkenbergs varv AB. Leveransen till Styrsöbolaget skedde den 13 december och byggnadskostnaden uppgick till 6,5 milj SEK. Sedan dess och än idag är hon trogen trafiken i Göteborgs södra skärgård.
|
|
 |
|
|  |
|